Tuesday, July 28, 2015

Makkah mula sepi

Makkah: Selepas kepulangan hampir 90 peratus jemaah umrah sejak beberapa hari lalu, bandar raya suci ini kini semakin sepi.
Pegawai Kementerian Haji Hatem bin Hassan Al-Qadi berkata, 5,384,943 warga asing yang datang menunaikan umrah pada Ramadan lalu meninggalkan kota suci itu sehingga kelmarin.
“Jemaah yang masih berada di sini, menanti masa untuk pulang, hanya tinggal 331,026 orang. Mereka perlu meninggalkan negara ini menjelang 31 Julai. Bagi jemaah individu, mereka mempunyai masa sehingga 15 Ogos untuk berbuat demikian,” katanya.
Menurut Hatem, pihaknya mampu mengesan jemaah yang tidak berbuat demikian menerusi program elektronik.
Sementara itu, keadaan sesak dilapor berlaku di Lapangan Terbang King Abdul Aziz dengan ratusan jemaah terpaksa duduk di lantai di dewan menunggu dan di luar bangunan untuk menunggu penerbangan membawa mereka pulang.
Pihak berkuasa lapangan terbang menguruskan 33,000 penerbangan yang membawa lebih lima juta jemaah sepanjang Ramadan lalu.
Kesepian Makkah dapat dilihat pada solat Jumaat lalu dengan banyak ruang kosong di Masjidil Haram.
Dalam pada itu, Ketua Majlis Dua Masjid Suci Abdul Rahman Al-Sudais berkata, pembesaran Masjidil Haram memberi kesan besar kepada keselesaan jemaah menunaikan ibadah sepanjang Ramadan.
Pemerintah Pasukan Keselamatan Masjidil Haram Brigadier Jeneral Mohammad Wasl Al-Ahmadi pula berkata, semua rancangan keselamatan yang diatur untuk jemaah pada bulan puasa itu berjaya dilaksanakan.
Pihak berkuasa Arab Saudi kini bersiap sedia menyambut kedatangan jemaah haji pula.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 27 Julai 2015 @ 7:35 AM


GAMBAR fail menunjukkan keadaan di Masjidil Haram pada 15 Julai lalu.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/66442#sthash.cGx2eDKR.dpuf

No comments:

Post a Comment