Wednesday, July 8, 2015

Pembunuhan Pengasas AmBank Tiada Kaitan 1MDB - KPN


Diterbitkan: Rabu, 8 Julai 2015 11:06 AM
Khalid Abu Bakar

KUALA LUMPUR: Kes pembunuhan pengasas AmBank, Hussein Ahmad Najadi yang ditembak mati di Bukit Bintang pada Julai 2013 tidak mempunyai kaitan dengan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), tegas Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.
Beliau yang menafikan dakwaan itu berkata, ia disebarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan susulan itu pihaknya  menyiasat perkara tersebut.
"Satu fitnah. Ia (kes pembunuhan Hussein) tak ada kaitan dengan 1MDB, tak benar sama sekali," katanya pada sidang media sempena Majlis Pelancaran Op Selamat 7)2015 di sini, Rabu.
Berikutan dakwaan itu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang pada Selasa menggesa Khalid supaya membuka semula kes pembunuhan pengasas AmBank itu.
"Pihak polis seharusnya menyiasat sama ada betul atau tidak bahawa pada Mac 2013, Hussein telah dilaporkan ke Bank Negara mengenai sejumlah besar wang yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib dan kemudiannya mengenai sejumlah besar wang yang dikeluarkan dari bank-bank tersebut; dan Hussein telah membuat laporan polis tentang perkara itu pada 28 Julai 2013 apabila tiada sebarang tindakan daripada Bank Negara," dakwa Ahli Parlimen Gelang Patah itu dalam satu kenyataan.
Jumaat lalu, Najib menyangkal laporan Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa dana hampir AS$700 juta (RM2.6 bilion) telah dimasukkan ke akaun peribadinya.

No comments:

Post a Comment