Wednesday, July 8, 2015

PM Serbia sahkan hadiri ulang tahun peringati tragedi Srebrenica



PEMANDANGAN Pusat Memorial mangsa pembunuhan beramai-ramai oleh tentera Bosnia Serb ke atas 8,000 orang Islam di Potocari, Srebrenica, Bosnia-Herzegovina menjelang upacara memperingati ulang tahun ke-20 tragedi itu, Sabtu ini. Gambar kecil, Perdana Menteri Serbia, Aleksandar Vucic. - Foto Reuters
BELGRADE: Perdana Menteri Serbia, Aleksandar Vucic mengesahkan akan ke Srebrenica, Sabtu ini bagi menghadiri upacara memperingati ulang tahun ke-20 pembunuhan beramai-ramai oleh tentera Bosnia Serb ke atas 8,000 orang Islam.
"Tiba masanya untuk kita memberitahu bahawa kita bersedia ke arah perdamaian dan kita bersedia untuk menundukkan kepala kepada keluarga mangsa," kata Vucic kepada pemberita hari ini.
"Itu sebabnya kerajaan Serbia malam ini memutuskan sebagai Perdana Menyeri, saya akan mewakili Republik Serbia di Srebrenica pada 11 Julai," katanya.
Hampir 8,000 dewasa dan budak lelaki Islam dibunuh oleh tentera Bosnia Serb selepas Srebrenica ditawan pada Julai 11, 1995.
"Saya akan pergi dengan rasa bangga mewakili Serbia... yang membolehkan kita mengaku bahawa ada individu rakyat kini melakukan jenayah," kata Vucic.
"Mereka ini mempunyai nama. Kita kutuk setiap seorang daripada mereka kerana melakukan jenayah kejam ini dan kita akan hukum setiap penjenayah ini," katanya.

PEMANDANGAN Pusat Memorial yang menempatkan ribuan mangsa pembunuhan beramai-ramai paling buruk dalam dalam sejarah Eropah selepas Perang Dunia Kedua. - Foto Reuters
Pembunuhan itu dilakukan ketika tempoh akhir sebelum tamatnya perang Bosnia 1992-1995 yang meragut lebih 100,000 nyawa.
Ia adalah pembunuhan beramai-ramai paling buruk dalam dalam sejarah Eropah selepas Perang Dunia Kedua.
Sepanjang tempoh yang lama ahli politik Serbia dan Bosnia menafikan pembunuhan dalam skala yang ramai ini walaupun dua tribunal antarabangsa mengisytiharkannya sebagai jenayah kekejaman.
Pada 2005, Presiden Serbia ketika itu, Boris Tadic menghadiri upacara 10 tahun memperingati pembunuhan beramai-ramai itu, dan menjadi pemimpin pertama dari negaranya melawat tapak pembunuhan.
Pada 2010 Parlimen Serbia, mengambil ketetapan mengutuk keras kekejaman itu dan tiga tahun selepas itu, bekas Presiden Serbia, Tomislav Nikolic mengeluarkan permintaan maaf secara peribadi.
Bagaimanapun, semua pemimpin Serbia - termasuk Vucic, seorang bekas nasionalis ultra pro-Eropah, menolak ketetapan bahawa pembunuhan kejam itu sebagai satu penghapusan. - AFP

No comments:

Post a Comment