Tuesday, March 23, 2010

Pas akui sokong 'Kerajaan 16 September'


KUALA LUMPUR 22 Mac - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengaku mengetahui serta menyokong pembentukan 'Kerajaan 16 September' yang diusahakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2008.
Katanya, rancangan itu tidak menyalahi undang-undang ataupun etika berpolitik sekalipun Anwar turut mengaitkan nama Yang di-Pertuan Agong serta Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam usaha memujuk wakil rakyat Barisan Nasional (BN) menyertai pembangkang.
Menurut beliau, walaupun Yang di-Pertuan Agong tidak terlibat secara langsung dalam arena politik, namun Seri Paduka tetap berhak mengetahui rancangan itu serta menolak atau menerimanya.
''Bagaimanapun Agong masih mempunyai peranan dalam politik. Yang di-Pertuan Agong juga berhak tahu, berhak terima ataupun menolaknya (rancangan 16 September). Memang kita bersama berusaha membuat rancangan itu," katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen hari ini.
Beliau diminta mengulas pendedahan Ahli Parlimen Bebas Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim pada sidang Dewan Rakyat Rabu lalu mengenai rancangan Anwar untuk mengambil alih kerajaan Pusat '16 September'.
Menurut Zahrain, dalam usaha memujuk wakil rakyat BN 'melompat' menyertai pembangkang, Anwar turut 'menjaja' nama Yang di-Pertuan Agong dan ATM kononnya kedua-dua institusi terhormat negara itu merestui pembentukan kerajaan berkenaan.
Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang mendakwa, rancangan 16 September itu sebenarnya serupa dengan usaha BN untuk menguasai negeri-negeri yang diperintah pembangkang namun tidak menjelaskannya dengan spesifik.

No comments:

Post a Comment