Sunday, April 4, 2010

Harta dulu kebun, harta sekarang ilmu

Jika ditinjau kehidupan orang Melayu dahulu pada awal tahun-tahun 50-an, paya, kebun dan ladang menjadi aset kepada kekayaan keluarga dan generasi seterusnya. Bagaimanapun, paya, kebun dan ladang kini tidak lagi diusahakan secara komersial. Ramai orang tua sudah meninggal dunia dan mewarisi harta pusaka kepada anak-anak mereka. Mereka mempunyai ilmu pertanian dan penternakan melalui pengalaman secara tradisional yang sesuai pada zaman itu.

Semua harta ini kebanyakannya menjadi hutan belantara kerana tidak diusahakan lagi. Kajian juga menunjukkan harta pusaka seperti paya, kebun dan ladang tidak bertukar nama akibat kematian tuan punya asalnya yang tidak memberikan penama kepada pewaris. Begitulah, dalam apa lapangan sekalipun, sama ada pertanian, penternakan, perladangan ilmu memainkan peranan penting. Tidak ada universiti yang khusus untuk jurusan ini kecuali dulu Universiti Pertanian Malaysia (UPM) kini Universiti Putra Malaysia sudah tidak mengkhususkan lagi bidang pertanian dalam kursus di universiti tersebut.

Sehubungan itu, ilmu dalam bidang pertanian dan penternakan masih penting dalam meningkatkan ekonomi orang Melayu. Generasi muda Melayu pada masa kini mula menceburkan diri dalam bidang tersebut.

Jelaslah pada masa kini, harta dapat dimajukan dengan ilmu. Tokoh ilmuwan Barat, Salomon berkata, ilmu adalah yang paling utama, oleh itu pelajari apa juga ilmu yang baik, dan dengan segala kesanggupan carilah pengertian daripada ilmu tersebut. Ilmu akan membentuk pelbagai kemahiran dalam diri manusia.

Memetik kata-kata, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyatakan, empat kemahiran tersebut ialah kemahiran komunikasi, nilai dan etika, kepimpinan serta pemikiran kritis.

Menurutnya, kajian yang dilakukan membabitkan 250 syarikat kerajaan dan swasta itu mendapati siswazah tersebut gagal menonjolkan kemahiran insaniah mereka ketika ditemu duga.

Pihak kementerian juga melalui Jabatan pengajian Tinggi (JPT) juga sedang berusaha membangunkan sebuah instrumen bagi mengukur tahap penguasaan pelajar IPT dalam tujuh elemen yang dikenal sebagai Skala Kemahiran Insaniah Malaysia (My3S).

Dalam hal ini, kerjasama pihak swasta juga sangat diperlukan bagi memberikan kursus secara dalaman kepada siswazah.Kesimpulannya, apa juga bidang ilmu sekalipun memang berkait rapat dalam usaha ke arah membangunkan sesebuah bangsa, masyarakat dan negara menuju ke arah negara maju. Ilmu, pada masa kini bukan hanya boleh diperoleh di sekolah dan di universiti malah juga melalui pembacaan, bengkel, ceramah dan seminar yang terbuka kepada umum untuk dimanfaatkan dalam pelbagai bidang dan juga kehidupan



Penulis ialah penyair, bekas guru, PhD Persuratan Melayu, UKM, Bangi.

No comments:

Post a Comment