Saturday, June 12, 2010

'PAS tak jalin kerjasama dengan UMNO'



KOTA BHARU: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, berkata PAS tidak menjalinkan kerjasama dengan UMNO disebabkan parti Kerajaan Pusat itu tidak pernah berusaha untuk mengenali PAS dengan lebih mendalam, berbanding DAP.

Beliau berkata, kerjasama berjaya dijalinkan dengan DAP dalam pakatan pembangkang disebabkan parti itu kini sudah mengenali PAS secara lebih mendalam sehingga tidak ragu untuk terus menjalin kerjasama.
"Ketika DAP bersama dengan kita dalam Barisan Alternatif (BA) dulu, mereka keluar selepas itu kerana tidak faham terhadap beberapa isu. Namun, kini mereka kembali untuk bersama lagi kerana sudah memahami PAS, berbeza dengan UMNO yang tidak pernah cuba mengenali PAS.
"PAS dalam sejarahnya tidak pernah mengkhianati persahabatan dengan mana-mana pihak, malah terbukti parti itu tidak pernah meninggalkan rakan, kecuali rakan meninggalkan kita," katanya ketika ditemui selepas ucapan dasar Presiden Muktamar Tahunan PAS ke-56, di sini, semalam.

Ditanya mengenai tindakan PAS yang akan meletakkan calon bukan Islam pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti, Nik Abduh berkata, persaingan seperti itu adalah lumrah dalam politik dan ia berlaku dalam keadaan yang sihat.

No comments:

Post a Comment