Sunday, June 27, 2010

Siasat terperinci kes pelajar mati dibuli


15/7
TPM mahu pihak berkuasa bertindak tegas
SRI AMAN: Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kesal dan sedih dengan kematian pelajar Tingkatan Empat Maktab Tentera Diraja (MTD), Muhammad Naim Mustakim Mohd Sobri akibat dibuli kelmarin, berharap pihak berkuasa bertindak tegas dalam kes berkenaan.
Kita sedih ada kes begini… mengenai pelajar meninggal dunia dipercayai akibat didera atas tujuan untuk ragging yang sebenarnya sudah pun kita haramkan di sekolah dan institusi. Malangnya ia masih berlaku,” kata Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran.
Sambil mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa, beliau berkata, Kementerian Pertahanan dan pengurusan MTD sudah memaklumkan bahawa siasatan terperinci akan dibuat dan insiden berkenaan juga sudah menjadi kes polis.
“Perkara sebegini sesuatu kejadian amat malang sekali dan kita harap ia tidak berulang,” katanya sambil berharap kes di MTD itu menjadi pengajaran.
Muhyiddin berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Prasekolah Rumah Panjang di Sarawak dan Perasmian Prasekolah Rumah Panjang Kampung Sapak, Pantu, di sini semalam.
Di KUALA LUMPUR, Persatuan Bekas Putera Maktab Tentera Diraja (OPA) mengutuk sekeras-kerasnya sebarang bentuk perbuatan buli, termasuk ugutan dan penderaan fizikal yang boleh mendatangkan kecederaan ke atas pelajar sekolah berasrama penuh berkenaan.
Presidennya, Mejar Jeneral (B) Datuk Dr Mohamad Termidzi Junaidi, berkata walaupun MTD berteraskan pendidikan ala-tentera, budaya buli tidak wajar diamalkan di mana-mana sekolah dan kejadian kelmarin tidak seharusnya berlaku, lebih-lebih lagi di sekolah yang menerapkan nilai murni dan jati diri dalam menjaga keselamatan negara.
Sumber : Bharian.com.my

No comments:

Post a Comment