Tuesday, September 7, 2010

China batal pelancongan ke Filipina



BEIJING 6 Sept. - Pelancong Hong Kong dan tanah besar China membatalkan lebih 1,000 pakej pelancongan ke Filipina selepas lapan pelancong Hong Kong terbunuh dalam rampasan bas di Manila, menurut media kerajaan hari ini.
Industri pelancongan Filipina mungkin mengalami kerugian beratus--ratus ribu dolar sepanjang tiga bulan akan datang, lapor China Daily yang memetik Setiausaha Jabatan Pelancongan Filipina, Simeon P. Marfori yang berucap dalam forum pelancongan antarabangsa di selatan China.
Menurut Marfori, pelancong Hong Kong merupakan satu daripada sepuluh jumlah keseluruhan pelancong ke Filipina sementara rakyat China menjadi pelawat tertinggi ke negara itu.
Pada 23 Ogos lalu, seorang bekas inspektor polis merampas sebuah bas yang membawa 25 pelancong Hong Kong dalam usaha mendapatkan semula pekerjaannya itu.
Lapan daripada pelancong itu terbunuh semasa operasi menyelamatkan mangsa dilancarkan oleh polis yang turut membunuhnya.
Keesokan harinya, Pentadbiran Pelancongan Kebangsaan China menggesa rakyatnya berhati-hati semasa melancong ke Filipina.
Wakil perkhidmatan pelanggan dari Perkhidmatan Perlancongan Antarabangsa China (CITS) beribu pejabat di Shanghai yang enggan dikenali berkata, agensi pelancongan menghentikan tawaran lawatan secara berkumpulan ke Filipina selepas insiden itu.
"Orang ramai kini takut. Tiada siapa yang mahu ke sana lagi. Perkhidmatan hanya akan disambung semula selepas kesan insiden itu reda," katanya kepada AFP.
Tambahnya, CITS tidak menawarkan sebarang pakej pelancongan ke negara Asia Tenggara ketika Hari Kebangsaan bulan Oktober, musim kemuncak kepada pelancongan China. - AFP

No comments:

Post a Comment