Thursday, October 7, 2010

Malaysia juara lagi


Malaysia catat kadar kes nahas jalan raya paling tinggi


2010/10/07

KUALA LUMPUR: Malaysia menjadi negara yang paling tinggi dalam kadar kes kematian kemalangan jalan raya di dunia dengan kematian setiap bagi 100,000 penduduk, yang disebabkan kelakuan pemandu.

Pakar psikiatri veteran Tan Sri Dr M. Mahadevan berkata kebanyakan pengguna jalan agresif dan pemandu yang melanggari lampu isyarat warna merah untuk berhenti, adalah mereka dalam kumpulan personaliti Jenis A.
“Orang dalam personaliti Jenis A tidak mudah mengikuti peraturan sehingga dan kecuali mereka dengan secara sedar memberitahu dirinya sendiri untuk berbuat demikian.
“Kebanyakan personaliti Jenis A yang cenderung melanggar lampu isyarat warna merah adalah mereka yang sentiasa bergerak dengan pantas," katanya dalam kenyataan semalam.

Sementara itu Presiden Pusat Pakar Psiokologi Malaysia Dr Edward Chan berkata pemandu berdaya saing tinggi dan yang sibuk dengan tugas, sentiasa dalam keadaan tergesa-gesa untuk sampai secepat mungkin ke destinasi yang dituju dan ini adalah faktor besar yang menyebabkan kemalangan jalan raya.

“Personaliti Jenis A adalah mereka yang tidak sabar, dan ini dibuktikan di jalan raya apabila pemandu mencuba untuk memotong kereta yang bergerak perlahan di hadapannya," katanya.

Menurut kajian yang dijalankan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Malaysia (MIROS), daripada 41,560 kemalangan yang dicatatkan pada 2008, 10,862 kemalangan disebabkan kelakuan pemandu yang rakus. 
Antara sebab kemalangan ialah memandu dengan laju, memandu dengan jarak dekat, pemanduan tidak berhati-hati, memotong dalam keadaan berbahaya dan mengingkari lampu isyarat jalan.

Kajian itu juga menunjukkan daripada 9,095 kes kemalangan jalan yang menyebabkan kematian pada tahun 2008, menurutnya 1,630 kes kematian adalah disebabkan pemandu.

Sementara itu, di SYDNEY, beberapa penyelidik daripada Universiti Queensland, Australia yang ditugaskan untuk mengkaji kesan kamera kelajuan dengan menganalisis 35 kajian daripada Australia, Amerika Syarikat, Kanada, Jerman, Denmark, Finland, Britain, Hong Kong, Belanda, New Zealand dan Norway mendapati, kamera mengesan kelajuan berjaya mengurangkan kelajuan satu hingga 15 peratus dan peratusan kenderaan melebihi had laju antara 14 hingga 65 peratus.- Bernama/Reuters

No comments:

Post a Comment