Sunday, April 3, 2011

Empangan tak pecah

KANGAR: Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu menafikan Empangan Timah Tassoh di Beseri, dekat sini, yang baru dinaik taraf bagi meningkatkan kapasiti takungannya, pecah hingga menyebabkan air melimpah secara mendadak, sekali gus menyebabkan bandar ini dilanda banjir, petang kelmarin.
Katanya, peningkatan mendadak air jernih (selepas ditakungkan) memasuki bandar Kangar adalah disebabkan empat daripada enam pintu empangan dibuka secara mengejut berikutan keadaan cuaca ketika itu yang mendung dan dijangka hujan.

“Jangkaan hujan pada petang kelmarin di Perlis Utara adalah tepat dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) terpaksa melepaskan air takungan bagi menjaga keselamatan empangan yang masih baru dinaikkan taraf serta mengelak kejadian lebih buruk.

“Walaupun baru ditambak, empangan itu tetap kukuh dan peningkatan mendadak paras air di sekitar Kangar bukan disebabkan empangan pecah,” katanya selepas meninjau mangsa banjir di beberapa pusat pemindahan di sekitar Kangar, Bintong, Kayang, Sena dan Arau, di sini, semalam.

Turut menyertai lawatan itu ialah Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Perlis, Abdullah Ali.


Md Isa berkata, bandar Kangar dan kawasan sekitarnya akan tenggelam dan lumpuh jika dakwaan empangan pecah adalah benar kerana isi padu air empangan kini adalah besar berbanding sebelum dinaik taraf.

Fasa pertama pembesaran empangan Timah Tassoh membabitkan kos keseluruhan RM300 juta.

Kelmarin, penduduk sekitar Kangar berang apabila mendapati air naik secara mendadak, sedangkan cuaca cerah dan timbul khabar angin empangan sudah pecah.

Dalam perkembangan lain, Md Isa berkata, keadaan banjir di Perlis sejak lima hari lalu secara keseluruhannya kembali pulih dan beberapa pusat pemindahan ditutup, manakala mangsa banjir dibenarkan pulang ke kampung halaman.

“Jika keadaan cuaca cerah sekarang kekal, kami yakin semua pusat pemindahan di sekitar Kangar, Arau dan Padang Besar akan ditutup Isnin ini,” katanya.


Lebih 5,000 mangsa dipindahkan ke 35 pusat pemindahan selepas kawasan rendah di Perlis dilanda banjir berikutan tekanan cuaca rendah di Teluk Siam hingga menyebabkan berlaku taburan hujan luar biasa di sini.


Laporan terkini dari JPS, paras takungan di empangan makin menurun kepada 29.5 meter berbanding 29.9 meter iaitu melepasi paras amaran yang dicatat pada hari kedua banjir Rabu lalu manakala 500 milimeter air dilepaskan.


myMetroEmpangan tak pecah

No comments:

Post a Comment