Tuesday, July 26, 2011

Anjing korek kubur tiada pagar


JAAFAR menunjukkan kubur yang dikorek anjing liar  di kawasan tanah perkuburan Islam Putra Perdana, Puchong.
JAAFAR menunjukkan kubur yang dikorek anjing liar di kawasan tanah perkuburan Islam Putra Perdana, Puchong.


Pihak masjid, MDS digesa pantau Perkuburan Islam Taman Putra Perdana

PUCHONG: Anjing korek kubur! Itulah yang berlaku di tanah perkuburan Islam Taman Putra Perdana, di sini apabila tanah kubur yang baru dibuka dua bulan itu, dikorek lebih 10 anjing liar tanpa sebarang tindakan diambil pihak dipertanggungjawabkan menyelenggara kubur berkenaan.

Lebih malang lagi, tanah perkuburan bersebelahan Surau As-Sakinah itu tidak berpagar hingga memudahkan anjing liar berkenaan datang setiap pagi dan tengah hari serta menjadikannya tempat tidur mereka waktu malam hingga membimbangkan penduduk setempat serta jemaah surau.
Penduduk juga melahirkan perasaan kesal kerana pihak pengurusan masjid yang diberi tanggungjawab memantau kawasan perkuburan itu dilihat mengambil sikap tidak endah, bahkan hanya muncul ketika ada kematian saja.
Penduduk, Jaafar Abdul Tahib, berkata ada enam kubur di lokasi itu sejak dibuka, tetapi ketiadaan kawasan berpagar menyebabkan ia menjadi tempat anjing liar berteduh hingga menakutkan penduduk kerana kumpulan haiwan itu bertindak ganas dengan mengejar individu yang menghalau mereka.

Beliau berkata, aduan sudah dibuat kepada Majlis Daerah Sepang (MDS) lebih seminggu lalu, tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil, malahan panggilannya tidak dilayan apabila sering disambungkan kepada pelbagai jabatan berbeza hingga menyukarkan beliau menceritakan keadaan sebenar.

“Sikap tidak bertanggungjawab kontraktor di kawasan pembinaan berdekatan yang melepaskan haiwan itu sebaik kerja mereka disiapkan menjadi faktor utama masalah ini. Pihak MDS dan masjid perlu datang ke sini dan memantau keadaan serta menyelesaikannya dengan segera kerana najis anjing berkenaan mencemar kawasan ini.

“Ada kalanya, haiwan itu tidak mahu beredar dari kawasan kubur walaupun sudah dihalau berkali-kali hingga kami sendiri risau melihat keadaan ini. Penggali kubur juga harus peka dengan menutup kembali tanah yang digali jika tidak digunakan kerana jika tidak, ia boleh menjadi lokasi anjing membuang najis mereka atau mati di dalamnya,” katanya.
Sementara itu, suri rumah, Aminah Mat Taha mendakwa kubur cucunya yang baru meninggal dunia dua minggu lalu menjadi mangsa anjing liar berkenaan apabila dikorek dan keadaan itu amat menyedihkan keluarga serta meminta pihak yang dipertanggungjawabkan mengambil tindakan segera.

“Saya sedih kerana keadaan ini kerap berlaku dan berharap masalah akan diselesaikan segera dengan menangkap anjing ini bagi mengelak masalah lain pula,” katanya. Berita Harian Online | Anjing korek kubur tiada pagar

No comments:

Post a Comment