Friday, July 29, 2011

Mangsa kebakaran akan dirawat di luar negara

HAIL (Arab Saudi): Putera Naif, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri telah mengarahkan Naif Al-Harbi dipindahkan dari Hospital Besar Al-Sumaira ke salah satu hospital terbaik di Amerika Syarikat untuk mendapatkan rawatan.

Naif melecur teruk di bahagian muka dan badan akibat kebakaran di sebuah apartmen di Hail yang menyebabkan dia cedera dan cacat.

Kebakaran itu berlaku tujuh tahun lalu ketika Naif sedang tidur dan tidak sempat untuk menyelamatkan diri.

Litar pintas di sebuah alat pemanas yang diletak di tepi katilnya telah menyebabkan percikan api dan membakar tubuh badannya. Sebahagian besar tubuhnya dijilat api, termasuk mukanya.

Beliau telah dimasukkan ke hospital di Riyadh selama dua tahun kemudian di hospital di Hail selama lima tahun.


Walaupun begitu, Naif tetap optimis dan berharap setiap rawatan yang dia terima akan menjadikan wajahnya elok.

Dalam satu temubual dengan akhbar Al-Jazirah, Ketua Hospital Besar Al-Sumaira, Falah Al Badrani berkata, Naif telah menerima rawatan yang diperlukan di hospital itu kerana 70 peratus daripada tubuhnya telah terbakar.

“Keluarganya sering melawatnya dua kali seminggu sejak kemalangan itu. Mereka turut membantu di dalam pemulihan dengan membawa dia keluar berjalan-jalan.”

Kata Falah, sejak kebelakangan ini, mereka telah berhenti melawat Naif dan ini memberi kesan psikologi kepadanya.

“Dia mendengar dan boleh bercakap. Masalahnya dia tidak boleh melihat,” kata Fatah.

Sebelum arahan dari Putera Naif, pihak hospital merayu kepada pihak berkuasa supaya menghantar Naif mendapatkan rawatan daripada hospital yang khusus terutama di dalam bidang kulit dan implan rambut di luar negara. - AN

myMetro | Mangsa kebakaran akan dirawat di luar negara

No comments:

Post a Comment