Thursday, July 28, 2011

Metro Makkah siap tahun ini

MAKKAH: Sistem kereta api Mashair akan dapat membawa lebih 500,000 jemaah ketika musim haji akan datang ini, kata Menteri Haji Fouad Abdul Salam Al-Farsy semalam. Beliau berkata demikian ketika melawat beberapa pertubuhan Tawafa yang akan menilai penyusunan yang dibuat untuk memberi perkhidmatan terbaik untuk tetamu Allah.

Katanya, semua fasa untuk Metro Makkah beroperasi telah pun siap. Kereta api itu akan memulakan operasi apabila musim haji, bermula.

Fouad berkata, lawatannya juga bertujuan untuk mendapatkan maklum balas daripada pihak pertubuhan Tawafa dan mencari jalan penyelesaian segera sekiranya mereka menghadapi masalah.

Dia juga melancarkan buku “Memori of the Profession”, satu dokumentari mengenai kerja mutawwif dahulu dan sejarah kerjaya itu.

Fouad melawat Pertubuhan Tawafa dari Negara-Negara Afrika bukan Arab yang memberi perkhidmatan kepada lebih 180,000 jemaah dari 48 negara Afrika. Dia turut melawat Pertubuhan Tawafa dari jemaah negara Arab.


“Lawatan ini adalah untuk menilai sendiri penyusunan dan persediaan yang dibuat untuk menerima jemaah haji dan memberikan perkhidmatan yang berkualiti.

Dengan ini jemaah haji dapat menunaikan ibadah dengan mudah dan selesa,” katanya.

Katanya, sekarang ada 250,000 jemaah dari luar negara sedang mengerjakan Umrah dan jumlahnya dijangka meningkat ketika bulan Ramadan. Lebih lima juta orang dijangka menjalani ibadah umrah, tahun ini.

myMetro | Metro Makkah siap tahun ini

No comments:

Post a Comment