Sunday, August 7, 2011

Tiga kali Ramadan terlantar di katil


  BAHARUDDIN dan Noriza sedang  membelai Syamsul yang terlantar sejak empat tahun lalu akibat dipanah petir ketika berlatih bola sepak.
BAHARUDDIN dan Noriza sedang membelai Syamsul yang terlantar sejak empat tahun lalu akibat dipanah petir ketika berlatih bola sepak.

Syamsul Hazriq sukar bergerak, tidak boleh bercakap selepas dipanah petir pada usia 12 tahun

SUNGAI MANIK: “Sudah tiga Ramadan dan Aidilfitri berlalu dan kini Ramadan muncul lagi dengan umat Islam bakal menyambut Aidilfitri tidak lama lagi, namun anak kami terus terbaring di atas katil,” kata Noriza Sabar, 37, ibu kepada Syamsul Hazriq Baharudin, 16, remaja yang dipanah petir empat tahun lalu.

Kejadian yang berlaku ketika mangsa berlatih bermain bola sepak pada usia 12 tahun di Sekolah Kebangsaan Sungai Tungku, dekat sini, kira-kira jam 5 petang pada 29 Januari 2008 itu menyebabkan anak ketiga dari enam beradik itu hanya terlantar di atas katil kerana sukar bergerak dan tidak boleh bercakap.
“Sejak Syamsul ditimpa musibah itu sambutan Aidilfitri disambut ala kadar saja. Kami tidak boleh berkongsi kegembiraan menyambut lebaran kerana tidak sampai hati melihat dia terus terlantar di atas katil,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Lot 1214, Parit 3A, Sungai Manik, dekat sini, semalam.
Noriza yang ditemani suaminya, Baharuddin Baharan, 48, berkata anaknya disuapkan bubur dan hanya minum susu tepung untuk membolehkannya terus bernafas.

Sementara itu, Baharuddin yang mengusahakan bengkel cuci kereta di hadapan rumah dengan pendapatan RM700 sebulan berkata, anaknya dulu seorang pelajar yang cergas, periang dan dilantik sebagai ketua pasukan bola sepak sekolah.

“Cita-citanya untuk memimpin skuad bola sepak sekolahnya ke peringkat negeri tetapi semuanya hancur berkecai apabila musibah itu berlaku.

“Kami suami isteri sudah puas menangis namun kami reda menerima ujian Ilahi,” katanya.
Baharuddin berkata, anaknya menerima bantuan perlindungan Takaful bernilai RM15,000 sumbangan Jabatan Pelajaran Perak selain menerima bantuan RM300 sebulan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan RM600 sebulan dari Baitulmal untuk menguruskan anak mereka termasuk membeli lampin pakai buang.

Pembaca yang mahu meringankan beban keluarga itu boleh menghubungi Baharuddin menerusi talian 013-5761280.bharian

No comments:

Post a Comment