Friday, September 9, 2011

30,000 pekerja kerajaan protes layanan buruk


Penunjuk perasaan melaungkan slogan dan mengibarkan bendera ketika mereka berarak melalui Parlimen New South Wales di Sydney, semalam. - AFP



SYDNEY 8 Sept. - Kira-kira 30,000 guru, jururawat, polis dan bomba berhimpun di bandar raya ini hari ini bagi memprotes layanan ke atas pekerja perkhidmatan awam.
Perhimpunan terbesar di Sydney sejak beberapa tahun itu diadakan bagi menentang rancangan kerajaan negeri New South Wales yang mahu memberhentikan 5,000 pekerja sektor awam dan menyekat peningkatan gaji pekerja awam pada 2.5 peratus.
Guru adalah kumpulan terbesar yang menyertai protes itu dengan sekolah-sekolah di seluruh Sydney ditutup, sementara pekerja feri turut mogok dan menyebabkan perkhidmatan di pelabuhan bandar itu lumpuh.
"Saya berdiri di sini dan melihat 30,000 orang dari seluruh negeri berada di depan saya untuk menghantar mesej yang jelas kepada Ketua Menteri, Barry O'Farrell.
"Hentikan pemotongan itu dan kembalikan hak kami. O'Farrell tidak akan mengambil apa-apa pun," kata Setiausaha Kesatuan New South Wales, Merk Lennon.
O'Farrell yang menjadi Ketua Menteri di negeri paling popular di Australia ini sejak Mac lalu, menyifatkan protes itu sebagai 'tidak berfaedah'.
"Ia hanya bertujuan untuk menghuru-harakan keadaan.
"Ini adalah cubaan kesatuan untuk menunjukkan kuasa mereka yang menyusahkan orang awam dan tidak berfaedah kerana dasar ini tidak akan berubah," katanya.
Menurut kesatuan, perhimpunan dalam skala sama turut diadakan di seluruh negeri ini. - AFP

No comments:

Post a Comment