Friday, September 9, 2011

Sindiket sembunyi dadah dalam kereta tumpas


SEBAHAGIAN daripada ganja yang disembunyikan di ruangan sulit bahagian belakang tempat duduk dan bahagian bampar kereta didedahkan pada  sidang media   di Bukit Aman, semalam.
SEBAHAGIAN daripada ganja yang disembunyikan di ruangan sulit bahagian belakang tempat duduk dan bahagian bampar kereta didedahkan pada sidang media di Bukit Aman, semalam.

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) melumpuhkan dua sindiket pengedaran dadah selepas menahan tujuh individu, termasuk empat warga asing serta merampas pelbagai jenis dadah dianggarkan bernilai RM2.6 juta di sekitar Lembah Klang dan Terengganu, dalam tempoh seminggu sehingga semalam.

Menerusi tangkapan itu, polis mengesan sindiket pengedaran dadah kini menggunakan taktik baru iaitu sanggup mengubah suai beberapa bahagian kenderaan termasuk lantai belakang tempat duduk dan bamper untuk dijadikan lokasi khas penyimpanan dadah.
Malah, sindiket dari antarabangsa juga dikatakan menggunakan wanita Thailand untuk membawa masuk bekalan dadah ke negara ini menggunakan jalan darat bagi mengelak kegiatan mereka dikesan pihak polis.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman Datuk Noor Rashid Ibrahim, berkata serbuan pertama dilakukan Selasa lalu apabila pihaknya menumpaskan satu sindiket pengedaran dadah selepas menahan dua lelaki tempatan dan seorang lelaki warga Thailand berusia antara 25 hingga 32 tahun di Sri Damansara.

“Hasil pemeriksaan terhadap kenderaan dinaiki suspek itu menemui 60 ketulan mampat dadah jenis ganja yang disembunyikan di ruangan sulit khas di beberapa bahagian kenderaan yang diubah suai termasuk bahagian belakang tempat duduk dan bampar,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Dalam operasi berasingan jam 4.15 pagi semalam, Noor Rashid berkata, sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman menahan sebuah kereta di Jalan Duta sebelum menangkap tiga individu warga asing berusia 28 hingga 41 tahun.

“Dua lelaki warga Nigeria yang berada dalam kereta terbabit keluar dan cuba melarikan diri sebelum berjaya ditangkap selepas berlaku pergelutan. Hasil tangkapan itu, polis turut menahan seorang wanita warga Thailand yang turut berada dalam kenderaan terbabit.
“Hasil pemeriksaan itu, polis menemui dua beg galas berisi 29 ketul dadah jenis ganja seberat 28.1 kilogram. Ketiga-tiga suspek ditahan reman selama seminggu dan kes disiasat mengikut Seksyen 39 B Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya. 

No comments:

Post a Comment