Wednesday, December 14, 2011

Nurul Izzah sedia lawan Najib

Nurul Izzah Anwar
SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar mencadangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak bertanding di kawasan pengundi majoriti majmuk seperti di Lembah Pantai.
Katanya, cadangan itu seiring dengan konsep 1Malaysia yang membawa imej pelbagai lapisan kaum yang diperkenalkan sendiri oleh beliau sebaik menerajui kerajaan pemerintah kini.
“Saya cadangkan agar perdana menteri ambil kerusi majmuk, kerusi 1Malaysia kerana di kerusi Pekan, 93 peratus pengundinya adalah Melayu," katanya.
Beliau memberitahu, dirinya terbuka dan bersedia untuk bertanding dengan Najib di kerusi Lembah Pantai pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang seandainya perdana menteri berhasrat untuk berbuat demikian.
Nurul Izzah memenangi kerusi Parlimen Lembah Pantai pada Pilihan Raya Umum ke-12 tahun 2008.
Terdahulu, Ahli Parlimen Lembah Pantai itu turut memberitahu, bahawa PKR akan akur sekiranya kalah pada Pilihan Raya ini dengan syarat ia dijalankan dengan telus dan bersih.
"Sekiranya Pilihan Raya kali ini dijalankan dengan sistem yang telus, bersih dan adil, kami akur dan reda jika kalah. Saya juga berharap agar tiada lagi lanun-lanun politik yang membawa lari tong-tong undi pada Pilihan Raya kali ini," katanya.
Nurul Izzah berkata, sebagai rakyat Malaysia, dirinya mempunyai harapan besar agar PRU13 dilaksanakan dengan telus.
"Saya memanggil dan menggesa perdana menteri melaksanakan transformasi pada Pilihan Raya kali ini. Sebagai rakyat Malaysia, saya, kami sayang kepada perdana menteri negara kami. Walaupun, perdana menteri tak sayang kami macam rakyat yang lain, saya masih sayang dia sebagai Perdana Menteri Malaysia.
"Oleh itu, saya mohon dengan penuh harapan agar realisasikan aspirasi rakyat. Sikap yang saya anggap sebagai lanun-lanun politik tidak seharusnya ada. Soal siapa menang pada PRU13 ia terpulang kepada rakyat untuk memilih," katanya.
Sebelum itu, menjawab pertanyaan moderator Dr. Maszlee Malik mengenai siapa akan menjadi pilihan rakyat pada PRU13, Nurul Izzah menegaskan ia bergantung kepada kesediaan Umno dan Barisan Nasional (BN) dalam menyediakan semua dokumentasi berkaitan dengan Pilihan Raya kali ini.
Katanya, kesediaan tersebut merangkumi aspek penambahbaikan sistem Pilihan Raya yang dilihat terdapat banyak kelemahan.
"Jika pada era 1998 dan 1999 ia (pilihan raya) didorong oleh gelombang reformasi. Namun, kini ia didorong oleh kesediaan Umno/BN dalam melaksanakan seperti mana yang terdapat dalam lapan tuntutan Bersih 2.0," katanya.
Nurul Izzah sedia lawan Najib - Politik - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment