Sunday, May 13, 2012

Syarikat milik kerajaan enggan bayar zakat


Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri:
KUALA TERENGGANU 13 Mei - Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) hari ini mendedahkan ada segelintir syarikat milik kerajaan yang enggan membayar zakat.
Yang Dipertua MAIDAN, Datuk Mazlan Hashim berkata alasan syarikat-syarikat terbabit ialah kerana mereka menyumbang terus kepada kerajaan.
"Kebelakangan ini saya telah didatangi pengurus beberapa syarikat yang dimilki oleh kerajaan menyatakan mereka tidak mahu membayar zakat dengan memberi alasan mereka telah memberi sumbangan kepada kerajaan," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan zakat Tenaga Nasional Berhad (TNB) sebanyak RM269,249,79 di sini hari ini.
Pada majlis itu, TNB diwakili Pengurus Besar TNB negeri Md Yuslan Md Yosof manakala Mazlan mewakili MAIDAM.
Mazlan berkata pihaknya akan merujuk perkara itu kepada Majlis Fatwa negeri untuk mengkaji secara mendalam berhubung perkara tersebut.
Begitupun, beliau berkata MAIDAM cuba memberi penjelasan dan penerangan dengan harapan syarikat-syarikat tersebut akan mengeluarkan zakat mengikut lunas-lunas yang ditetapkan agama.
Mengikut Enekmen Jenayah Takzir 2001 Terengganu, mereka yang tidak mengeluarkan zakat boleh dikenakan denda, katanya. - BERNAMA

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment