Wednesday, July 18, 2012

Syiah Alawi Turki Tuduh Gerakan Pembangkang Syria Teroris



Komuniti Syiah minoriti dari mazhab Alawi semakin merasakan keresahan atas masa depan mereka. Hal ini terjadi kerana kesedihan mereka atas Dasar kerajaan Turki yang menyokong penggulingan rejim Bashar Al Assad di Syria.

Syiah Alawiah merupakan salah satu ajaran Syiah yang selain mengaku menyakini Al-Quran mereka juga menjadikan Hari raya kelahiran Jesus Kristus atau perayaan Krismas dan Thanksgiving Day sebagai salah satu perayaan wajib yang harus diikuti mereka setiap tahun.

Dikutip dari Aljazeerah.com, menurut salah satu juru bicara kelompok Syiah Alawi tidak seharusnya Bashar Al Assad digulingkan. Menurutnya selama ini Bashar Al Assad telah memimpin secara adil, toleransi dan menjunjung tinggi pluralisme agama.

Kelompok minoriti Syiah Alawi ini juga menyebut kumpulan mujahidin dari tentera pembebasan Syria sebagai "pengganas" dan ekstrimis Sunni.

"Saat ini kami kumpulan Syiah di Syria menjadi korban diskrimansi dan tekanan dari kumpulan pengganas Sunni," jelasnya salah satu juru bicara komuniti ini kepada Aljazeerah.com.

Namun, berbeza antara tuduhan kelompok Syiah Alawi Turki ini. Saat ini justru telah jatuh korban sebanyak 17,000 dari kelompok Sunni yang dibunuh oleh rejim Bashar Al Assad sejak konflik meledak di bulan Mac 2011. *

No comments:

Post a Comment