Wednesday, October 10, 2012

Dua kastam dihukum mati

Berita Harian | Dua kastam dihukum mati:

Nazni (kiri) dan Ismail (kanan) diiringgi anggota polis keluar dari Mahkamah Tinggi Alor Setar, semalam.Nazni (kiri) dan Ismail (kanan) diiringgi anggota polis keluar dari Mahkamah Tinggi Alor Setar, semalam.
Alor Setar: Dua pegawai penguat kuasa Kastam Diraja Malaysia (KDRM) dijatuhi hukuman gantung sampai mati selepas masing-masing didapati bersalah mengedar 6,705 gram dadah jenis kanabis di Padang Besar, Perlis, tahun lalu. 

Pendakwa buktikan kes prima facie

Hukuman itu diputuskan Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd Zaki Abdul Wahab, selepas berpuas hati dengan keterangan pihak pendakwaan yang berjaya membuktikan kes prima facie terhadap kedua-dua tertuduh, Ismail Mansor, 43 dan Nazni Seman, 48. 
Berdasarkan pertuduhan, Ismail dan Nazni yang masing-masing bertugas di Kuala Perlis didakwa melakukan kesalahan itu di tapak letak lori sebuah kilang simen di Bukit Keteri, dekat Padang Besar, Perlis kira-kira jam 9.30 malam pada 27 April 2011. 

Kedua-dua mereka dituduh mengikut Seksyen 39B(1) Akta Dadah Berbahaya 1952. 

Watak Ravi wujud dalam keterangan pembelaan

Mohd Zaki ketika membacakan penghakimannya mengenal pasti satu watak dikenali sebagai Ravi dalam keterangan pihak pembelaan sebagai wujud, tetapi mempunyai peranan berlainan daripada yang didakwa. 

Beliau berkata, pihak pembelaan dalam keterangannya mendakwa sebuah kotak berisi dadah di dalam kereta milik tertuduh pertama, dibawa oleh Ravi yang turut berada di dalam kereta berkenaan ketika kejadian. 

Berdasarkan keterangan, katanya kedua-dua tertuduh mendakwa tidak tahu kandungan kotak berkenaan yang ketika itu sedang dibawa ke satu lokasi untuk diserahkan kepada seseorang. Bagaimanapun sebelum sampai ke lokasi dimaksudkan Ravi turun dari kenderaan dan meninggalkan kotak dibawanya di dalam kereta terbabit. 
Peranan sesuatu yang diada-adakan

“Saya dapati walaupun watak ini (Ravi) wujud, berdasarkan keterangan pihak pembelaan dan pendakwaan saya juga dapati peranan dimainkan oleh Ravi ini adalah sesuatu yang diada-adakan. 

“Berikutan itu mahkamah mendapati kedua-dua tertuduh disabitkan kesalahan dan dijatuhi hukuman gantung sampai mati,” katanya. 

Pihak pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwaraya, Azhar Mokhtar, manakala pihak pembelaan diwakili Peguam, Y Anbananthan.
'via Blog this'

No comments:

Post a Comment