Wednesday, October 10, 2012

Pelarian melarat di Rakhine

Pelarian melarat di Rakhine:

CHIANG MAI 8 Okt. - Hampir 75,000 pelarian Rohingya dan Rakhine Buddha kini hidup dalam kedaifan di khemah perlindungan sementara berikutan konflik berterusan di negeri di barat Myanmar itu sejak Jun lalu, menurut pekerja bantuan dan penduduk tempatan.
Setiausaha Pertubuhan Hak Asasi Manusia (RHRA) yang berpangkalan di Bangkok, Mohammad Nawsim berkata, keadaan kini bertambah buruk dan pelarian di Rakhine berdepan dengan masalah kesihatan seperti cirit-birit, demam dan selesema.
“Kebanyakan mereka tinggal bersama dalam satu tempat yang sempit. Keadaan mereka lebih buruk daripada haiwan," katanya.
Pada 25 September lalu, kerajaan menganggarkan sebanyak 72,000 daripada etnik Rohingya beragama Islam dan hampir 3,000 daripada etnik Rakhine beragama Buddha menjadi pelarian.
Mereka tinggal dalam 40 buah khemah perlindungan sementara di bandar Sittwe dan Kyauktaw, lokasi yang hampir dengan sekolah dan tempat kerja.
Selepas keganasan tercetus pada Jun lalu, agensi bantuan telah melawat empat kawasan terjejas dan mengenal pasti keperluan asas seperti kebersihan serta bekalan air minum.
Beberapa khemah didapati hanya menyediakan satu tandas yang perlu dikongsi sekitar 100 pelarian.
Kata Nawsim, tidak banyak yang berubah sehingga kini dan kebanyakan pelarian tidak kira tua atau muda mula jatuh sakit disebabkan keadaan persekitaran yang teruk. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121009/lu_02/Pelarian-melarat-di-Rakhine#ixzz28xtx3H85
© Utusan Melayu (M) Bhd 

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment