Ramlah bersama dua anaknya hasil perkahwinannya dengan warga asing.
Ramlah bersama dua anaknya hasil perkahwinannya dengan warga asing.
KEDAIK - “Walaupun saya menyesal kahwin dengan lelaki warga asing, tetapi bersyukur kerana mempunyai anak-anak yang memahami penderitaan yang saya alami,” demikian kata seorang wanita Ramlah (bukan nama sebenar), 32.
Ramlah berkata, perkahwinannya dengan seorang lelaki warga asing tidak memberinya kebahagiaan, malah dia didera fizikal dan mental meskipun mempunyai tiga orang zuriat hasil perkahwinan mereka.
Menurutnya, dia juga ditinggalkan tidak bertali oleh warga asing itu yang suatu ketika dahulu pernah bekerja di sebuah ladang kelapa sawit syarikat swasta berhampiran kediamannya.
“Saya tidak bahagia berkahwin dengan lelaki asing kerana saya seolah-olah menjadi hamba kepadanya. Segala kemahuannya perlu saya turut, malah saya juga sering dipukul dan diterajang,” katanya kepada Sinar Harian.

Ramlah berkata, sehingga kini, bekas suaminya itu lari meninggalkannya dan anak-anak tanpa nafkah, malah kesal dengan sikap lelaki itu yang disifatkannya sebagai tidak bertanggungjawab.

“Inilah suratan yang terpaksa saya terima kerana bersuamikan lelaki warga asing.

"Perkahwinannya dengan saya mungkin hanya sekadar nafsu semata-mata tanpa memikirkan hal kami anak beranak,” katanya.
Menurutnya, dia sekali lagi diduga apabila perkahwinannya dengan lelaki Sarawak juga tidak lama apabila diceraikan oleh lelaki itu setelah tiga tahun mendirikan rumah tangga.
“Memang tiada keserasian antara kami berdua. Saya dan dia mempunyai seorang cahaya mata dan perkahwinan kami juga tidak bertahan lama memandangkan sikapnya yang kaki botol dan panas baran,” katanya.

Katanya, dia yang kini terpaksa bekerja di sebuah restoran di Johor Bharu bagi menampung kehidupannya dan anak-anak bagi memastikan nasib mereka terbela pada masa depan.

“Sayalah ibu dan sayalah bapa kerana dengan wang pendapatan RM900 sebulan ini saya berjimat cermat untuk membeli keperluan anak-anak kerana hanya mereka saja dapat memberi kekuatan kepada saya untuk meneruskan kehidupan,” katanya.