Monday, October 1, 2012

Perairan Spratly kembali bergolak



Pemandangan dari udara menunjukkan Pulau Pagasa, didakwa sebagai milik Filipina yang terletak di kepulauan Spratly, Laut China Selatan. - Agensi
MANILA 30 Sept. - Filipina menempatkan 800 anggota marin tambahan dan membuka sebuah ibu pejabat baru untuk mengawal kepentingannya di kepulauan Spratly, menurut seorang pegawai kanan tentera, hari ini.
Kepulauan Spratly yang terletak di Laut China Selatan dan menjadi laluan perdagangan penting antarabangsa serta dipercayai kaya dengan sumber minyak, telah lama menjadi punca konflik di rantau ini.
Selain Filipina dan China, Vietnam, Brunei, Malaysia dan Taiwan turut menuntut sebahagian kepulauan tersebut.
Leftenan Jeneral Juancho Sabban yang tampil untuk meredakan keadaan terutamanya dengan Beijing, berkata, penempatan anggota marin itu adalah sebagai langkah pertahanan dan tidak sepatutnya dilihat sebagai tindakan agresif.
"Dua batalion yang tiba, baru-baru ini akan meningkatkan perlindungan ke atas pulau-palau kami di Spratly," kata Sabban yang mengetuai garison tentera yang bertanggungjawab ke atas Spratly.
Menurutnya, ibu pejabat briged Marin turut dibina berhampiran wilayah Palawan, Filipina yang berdepan Laut China Selatan 'untuk menyediakan kawalan dan pemerintahan' ke atas pasukan itu.
Anggota marin itu, bagaimana pun tidak akan berpangkalan di Spratly tetapi akan membuat rondaan dari kawasan berhampiran.
Sabban turut menuduh China secara berterusan memperkuatkan kedudukannya di pulau-pulau yang dikuasainya di Spratly, walaupun 'tidak ada negara penuntut lain dengan jelas mengambil tindakan agresif'. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121001/lu_01/Perairan-Spratly-kembali-bergolak#ixzz282TD0eHE
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment