Monday, January 21, 2013

'Dia harapan keluarga kami'

OKUAhli keluarga melihat keadaan Siti Izzah yang kini hanya mampu terlantar.
KUALA KETIL - Hasrat seorang ayah untuk melihat anaknya memegang segulung diploma hancur setelah anak sulungnya itu terlantar akibat kemalangan, November tahun lalu.

Mohd Yusof Harun, 49, dari Kampung Batu Satu dekat sini terpaksa menerima hakikat setelah anaknya, Siti Izzah Mohd Yusof, 21, tidak lagi mampu menguruskan dirinya.

Siti Izzah merupakan anak sulung dari tujuh beradik dan menjadi harapan keluarga setelah berjaya melanjutkan pelajaran peringkat diploma di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Merbok dalam bidang Pentadbiran Awam.

Namun, segalanya seakan berakhir setelah Siti Izzah terlibat dalam kemalangan ketika dalam perjalanan ke rumah ahli keluarganya bagi menghadiri kenduri yang diadakan.

Dia yang menunggang motosikal dirempuh oleh motosikal lain mengakibatkannya mengalami kecederaan parah di bahagian kepala dan koma selama lima hari di Hospital Sungai Petani.

Mohd Yusof berkata, Siti Izzah hanya mampu terlantar selain sering merengek kesakitan berikutan bahagian kepalanya semakin membengkak.

Menurutnya yang hanya bekerja kampung itu, dia tetap tabah dan sentiasa berharap anaknya itu dapat pulih seperti biasa.

“Saya tidak sanggup Siti Izzah menghabiskan masa mudanya di atas tilam. Saya harap, selepas pembedahan kelak, Siti Izzah dapat menunjukkan perubahan,” katanya kepada Sinar Harian.

Siti Izzah yang bercita-cita menjadi seorang guru itu merupakan pelajar cemerlang dan aktif dalam persatuan semasa pengajiannya.

Katanya, dia menganggap kejadian ini sebagai ujian tuhan dan bersyukur kerana anaknya itu masih selamat dalam kejadian kemalangan itu.

“Walaupun berat, ia adalah ujian dan dugaan, sebagai ayah, saya akan jalankan tanggungjawab sebaik mungkin. Saya akan berusaha untuk kebaikan dirinya, kemudian berserah kepada tuhan. Saya yakin, apa yang terjadi ada hikmahnya,” katanya.

Penderitaan Siti Izzah mendapat perhatian pemimpin setempat yang turut hadir bagi menyampaikan sumbangan kepada keluarganya.

Orang ramai yang bersimpati boleh menghulurkan bantuan melalui akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) Mohd Yusof Harun 02126-29-00019391.

No comments:

Post a Comment