Malala Yousufzai
Malala Yousufzai
BIRMINGHAM - Gadis yang menjadi simbol perjuangan, Malala Yousufzai, yang ditembak di kepalanya Oktober lalu oleh pejuang Taliban, dibenarkan keluar hospital. Dia meninggalkan hospital Queen Elizabeth di Birmingham, England, semalam.

Dua minggu lalu, gadis yang terkenal menyokong hak pendidikan gadis di Pakistan - yang mencetuskan kemarahan di kalangan Taliban - membuktikan kekuatan luar biasanya apabila menjalani dua pembedahan untuk membaiki tengkorak dan memulihkan pendengarannya.

Tembakan yang disasarkan ke atas gadis itu menyebabkan peluru melekat dalam kepalanya.

"Tuhan telah memberikan saya kehidupan baru ini," katanya baru-baru ini ketika kali pertama bercakap di hadapan kamera selepas beliau ditembak.

 "Saya mahu berkhidmat kepada rakyat. Saya mahu setiap gadis, setiap kanak-kanak, untuk dididik," tambah Malala.

Walaupun tembakan di leher dan kepala Malala menimbulkan banyak keraguan bahawa sama ada dia boleh berjalan kembali, keadaannya terus bertambah baik sejak beberapa bulan yang lalu.

"Saya boleh berjalan sedikit dan saya berasa lebih baik," ujar gadis itu.