Korea Selatan kukuh tentera
Seoul mengarahkan tenteranya bersiap sedia selain menggerakkan pakar mengkaji semula ujian Seoul
SEOUL - Korea Selatan mengambil tindakan memperkukuhkan pasukan keselamatannya dan menggerakkan kumpulan saintis bertujuan menentukan sama ada ujian nuklear ketiga Pyongyang sama seperti dakwaan kejayaan oleh Korea Utara, semalam.

Letupan itu turut mencetuskan gerakan diplomatik global dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), John Kerry mengadakan pertemuan dengan sekutu di Seoul, Beijing dan Tokyo.

Presiden AS, Barack Obama menggunakan kuasa Kesatuan Negeri bagi memastikan sekutunya itu meningkatkan amaran terhadap Pyongyang.

"Kerajaan Korea Utara perlu tahu, mereka hanya akan mendapat perlindungan dan kemakmuran jika mempunyai tanggungjawab politik," kata Obama.

Kelmarin, Korea Utara melancarkan ujian nuklear ketiganya di kawasan bawah tanah di timur laut negara yang didakwa sebagai langkah terbaru Pyongyang membina bom kecil yang mampu memusnahkan AS.

Menurut kementerian pertahanan Seoul, ujian berkenaan adalah tindak balas terhadap ancaman dikeluarkan AS dan Pyongyang dijangka enggan berhenti jika Washington masih melindungi musuhnya. - AFP