Thursday, February 14, 2013

Pemisah selatan Thai masuk perangkap

Anggota keselamatan mengumpul bukti dekat beberapa mayat pemisah yang menyerang markas tentera di Narathiwat. - Foto REUTERS
Anggota keselamatan mengumpul bukti dekat beberapa mayat pemisah yang menyerang markas tentera di Narathiwat. - Foto REUTERS Narathiwat: Askar Thailand membunuh 16 pemisah yang cuba melakukan serangan terhadap sebuah kem di selatan negara itu, semalam.

Seramai 50 pemisah berpakaian tentera menyerang markas di daerah Bacho, di sini, sejurus selepas tengah malam, kata Ketua Petugas Khas Tentera Wilayah, Kapten Somkiat Ponprayun.
Menurut Somkiat, tembak-menembak berakhir dengan 16 daripada penyerang terbunuh dan rakan mereka melarikan diri.


Mengikut kenyataan jurucakap tentera wilayah, Kolonel Pramote Promin, awalnya angka kematian pemisah dilaporkan 19 orang.

Penduduk beri maklumat

Somkiat berkata, tiada askar yang maut dalam kejadian itu. Beliau berkata, pihaknya mendapat maklumat daripada penduduk tempatan yang memberi amaran mengenai serangan itu.

Ia kematian tertinggi dialami pemisah Islam sejak 100 maut ketika pertempuran dalam masa sehari, hampir satu dekad lalu.
Pertempuran di tiga wilayah selatan Thailand berlaku hampir setiap hari sejak pemberontakan meletus semula pada 2004 dan lebih 5,000 terbunuh. Anggota keselamatan, selain guru, menjadi sasaran kerana dilihat sebagai wakil kerajaan.

Penduduk Islam di selatan, wilayah diduduki majoriti penduduk beragama Islam di negara Buddha itu, sudah lama mengadu mengenai diskriminasi ke atas mereka oleh Kerajaan Pusat di Bangkok dengan pemisah dianggap berjuang untuk mendapatkan autonomi.

Tetapi mereka tidak pernah membuat pengumuman mengenai matlamat mereka.

Angka kematian itu yang tertinggi sejak serangan dilancarkan serentak ke atas stesen polis dan pusat pemeriksaan di tiga wilayah pada April 2004, mencetuskan pertempuran yang mengorbankan lebih 100 militan, 32 di masjid Kreu-Sae di Pattani yang menjadi tempat berkubu.

Sedia hadapi serangan

Pengendali kem berkenaan, Komander Thammanoon Wanna, berkata tentera sudah bersedia menghadapi serangan selepas pihak berkuasa menemui lakaran yang menunjukkan pelan itu pada pemisah yang ditembak mati baru-baru ini.
AP

No comments:

Post a Comment