SHAH ALAM - Pengarah Islamic Renaissance Front (IRF), Dr Ahmad Farouk Musa berpendapat Malaysia perlu berusaha meningkatkan kondisi demokrasi yang kini berada di tahap pincang.

Beliau merujuk kepada hasil kajian ‘The Economist’ melalui World Democracy Index yang meletakkan Malaysia di bawah kategori demokrasi pincang.

“Kalau kita lihat pada World Democracy Index, di mana setiap tahun dikeluarkan oleh The Economist. Mereka bahagikan negara dunia kepada empat bahagian. Demokrasi penuh, demokrasi separa, demokrasi pincang dan autoritarian. Di manakah Malaysia?

"Malaysia di bawah kategori demokrasi pincang. Jadi, kita mesti perbaiki. Kalau kita tak boleh pergi terus kepada demokrasi mutlak seperti negara-negara Scandinavia, Norway, Sweden dan sebagainya, setidaknya kita beralih ke separa demokrasi.

"Sekarang kita separa demokrasi pun tak ada. Apa yang kita ada ialah ‘illiberal’ demokrasi. Kita ada kan pilihan raya lima tahun sekali tapi ia ‘illiberal’. Ia bukan demokrasi yang memberi kebebasan kepada rakyat,” katanya kepada Sinar Harian Online, baru-baru ini.

Menyentuh soal demonstrasi jalanan yang sering berlaku di negara ini, beliau menyifatkan ia perkara biasa di negara luar.

“Kenapa di luar negara demonstrasi boleh berjalan dengan aman? Ratus ribuan orang boleh turun ke jalanan. Kerana polis memberi kerjasama penuh untuk memastikan demo berjalan dengan aman.

“Tapi di Malaysia, polis menjadi instrumen untuk menimbulkan kekacauan ketika demonstrasi. Kalau tak ada provokasi, pasti boleh berjalan dengan aman. Contohnya pada Januari (Himpunan Kebangkitan Rakyat),” katanya.

Jelas beliau, demokrasi bermaksud suara rakyat harus dihormati walaupun suara itu tidak bersesuaian dengan kehendak pemimpin.

“Bila kita kata kita gunakan demokrasi, bererti suara rakyat harus dihormati. Walaupun kemungkinan keputusan majoriti yang dibuat oleh rakyat itu tidak bersesuaian dengan apa yang dikehendaki oleh pemimpin.Itu adalah intipati demokrasi.

"Demokrasi juga perlu ada ‘check and balance’ iaitu rakyat untuk semak dan seimbangkan kuasa yang ada oleh pemerintah. Bukannya dalam erti kata pemerintah mengenakan arahan atau pandangan untuk dituruti. Dia kena mendengar apa pandangan rakyat,” katanya.