Thursday, May 1, 2014

14 pemisah, 1 anggota marin maut bertempur


2014/05/01 - 06:30:11

Manila: Pertempuran antara marin Filipina dan pemisah Islam yang melancarkan serangan mengejut untuk menawan semula perkhemahan latihan hutan menyebabkan 14 anggota Abu Sayyaf dan seorang marin maut, kata pegawai semalam.

Kejadian berbalas tembakan menggunakan raifal dan mortar berlaku lewat kelmarin di kawasan pergunungan di selatan bandar Patikul di wilayah Sulu dan kemudian reda kepada kes berbalas tembakan curi selepas tengah malam dengan pasukan marin menewaskan 100 penyerang Abu Sayyaf.


Sekurang-kurangnya 14 militan maut dan beberapa lagi cedera dalam pertempuran tiga jam, kata jurucakap marin, Kapten Ryan Lacuesta, merujuk laporan perisikan. Seorang anggota marin terbunuh dan 19 lagi cedera, lapan daripada mereka serius.

“Mereka cuba menyerang pasukan marin untuk menawan semula kem mereka tetapi kami mempunyai pasukan bantuan berhampiran dan bantuan udara berdekatan. Mereka menggunakan mortar dan raifal M203. Kebanyakan anggota marin yang cedera terkena serpihan,” kata Lacuesta.

Kem Abu Sayyaf yang lengkap, dilindungi pokok renek dan pokok dalam hutan, mempunyai kira-kira 50 pondok dan boleh menempatkan kira-kira 100 orang. Ia digunakan pemisah untuk melatih rekrut, melakukan pertemuan dan kawasan pelancaran serangan dan penculikan, kata komander marin, Brig Jeneral Martin Pinto.


Abu Sayyaf bergabung
Lacuesta berkata, sekurang-kurangnya tiga cabang Abu Sayyaf bergabung untuk melancarkan serangan tetapi marin, yang dibantu helikopter tempur dan artileri, menewaskan pemisah yang berundur ke pelbagai arah, sebahagiannya mengheret rakan yang maut dan cedera.

Jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Ramon Zagala, berkata mereka menjangka pemisah, termasuk mereka yang di bawah kepemimpinan komander Radullan Sahiron, akan melancarkan serangan balas.

Abu Sayyaf, yang berada dalam senarai pertubuhan pengganas Amerika Syarikat, mempunyai kaitan dengan rangkaian pengganas asing, termasuk al-Qaeda kerana pengeboman, peras ugut, penculikan. - AP

No comments:

Post a Comment