Saturday, July 12, 2014

Tentera Pakistan kawal Miranshah

Tentera Pakistan kawal Miranshah
ASKAR Pakistan meronda berhampiran sebuah rumah yang musnah ketika operasi ke atas pemisah Taliban di Miranshah, utara Waziristan semalam. 
Miranshah: Tentera Pakistan menawan 80 peratus Miranshah, ibu negeri wilayah terpencil Waziristan Utara, yang menyaksikan tentera menggempur militan Islam bulan lalu.

Sebelum ini, bandar raya berkenaan di bawah kawalan Taliban dan militan menggunakan ia sebagai pangkalan menyediakan bom dan merancang serangan, kata komander Zafarullah Khan di Waziristan Utara, yang bersempadan dengan Afghanistan.

“Wazirsitan Utara berubah menjadi hab dan kubu pengganas semua warna kulit dan kepercayaan. Namun dengan operasi ini, 80 peratus Miranshah dan kawasan sekitarnya dibersihkan,” katanya ketika lawatan media ke bandar raya itu.
Operasi ketenteraan di Waziristan Utara bermula 15 Jun lalu, berikutan kegagalan rundingan selama berbulan antara kerajaan dan militan. Serangan Taliban berterusan ketika rundingan. Serangan nekad bulan lalu di lapangan terbang di Karachi mengorbankan 34 orang.

Berikutan serangan itu, tentera menghantar jet pejuang untuk mengebom persembunyian militan di Waziristan Utara, pangkalan beberapa pengganas dikaitkan dengan al-Qaeda yang paling ditakuti.

Tentera kemudian mengarahkan seluruh penduduk awam Waziristan Utara, dianggarkan sekitar setengah juta orang, supaya meninggalkan wilayah itu. Serangan darat dilancarkan 30 Jun lalu.

Tahap korban tak diketahui
Tentera Pakistan sebelum ini beroperasi secara eksklusif di kawasan ibu pejabatnya di Miranshah. Bahagian lain bandar raya itu, termasuk rumah, sekolah, kedai dan hospital, dikawal Taliban.

No comments:

Post a Comment