Sunday, August 24, 2014

SOP JAIPk: Kilang roti kotor, tulang babi dalam kolam ikan


HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Pertubuhan Kesedaran Pengguna Perak (Penyedar) peka dengan sensitiviti masyarakat terutamanya umat Islam mengenai produk permakanan yang dijamin halal dan bersih.

"Kejadian pembatalan status halal terhadap sebuah kilang roti di Jalan Kuala Kangsar, Ipoh kerana kotor dan pendedahan ujian Deoxyribonucleic acid (DNA) ke atas sampel tulang haiwan yang ditemui dari sebuah kolam ternakan ikan patin di Jalan Ipoh Batu Gajah yang telah disahkan tulang babi amat mengejutkan," ujar Pengerusi Penyedar, Asmuni Awi dalam satu kenyataan.

Katanya, kedua-dua kejadian tersebut sungguh mencemaskan apabila isu produk makanan halal yang disahkan oleh agensi yang terlibat seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kini dipersoalkan.

Bagi Penyedar, kata beliau ianya juga secara langsung akan memberikan kesan kepada pengusaha kecil yang lain seperti pengusaha-pengusaha kecil kilang roti dan juga pengusaha-pengusaha kolam ikan patin.

Malah, ujar Asmuni ianya turut memberikan kesan juga kepada pemborong dan peniaga-peniaga gerai kecil kerana pengguna telah mulai meraguinya.

Menurutnya, isu pertikaian kesahihan produk atau kelulusan halal yang diperolehi kepada pengusaha hanya berlaku setelah terdapat laporan tentang kemusykilan status halal yang diberikan ataupun sebelum kelulusan baru atau kelulusan semula setiap permohonan daripada pengusaha.

"Ini memberikan gambaran ketidak cekapan atau tidak bersifat proaktifnya agensi yang diberikan tanggungjawab besar ini kerana ianya amat menitikberatkan isu permakanan halal terutamanya yang beragama Islam," katanya lagi.

Justeru, tegasnya Penyedar mendesak agar agensi peringkat negeri terutamanya seperti Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIPk) yang diberikan tanggungjawab dalam urusan ini agar lebih meneliti prosedur operasi standard (SOP) sedia ada bagi mengelak keraguan setiap produk permakanan yang telah diberikan status halal selama ini.

Katanya, diakui penglibatan agensi kerajaan lain yang terlibat seperti Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bahagian kesihatan dan Jabatan Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna perlu berkerjasama dengan lebih erat dan bertindak dengan lebih pantas lagi.

"Perlu diambil perhatian kelemahan dan ketidakcekapan dalam bertindak adalah menjadi faktor isu berbangkit tentang status produk halal yang berada di pasaran," katanya.

Beliau menambah, kurangnya pemantauan dan keboleh percayaan terhadap status halal sesuatu produk kadang-kadang berlaku kerana penetapan 'standard' dan kelayakan uji kaji yang telah dilakukan oleh agensi yang sepatutnya diberikan kuasa untuk mengkaji sesuatu permakanan tersebut.

Ini, ujarnya kerana bidang kuasa yang terdapat antara agensi tersebut terdapat kelemahan atau tidak memenuhi sesuatu keperluan semasa.

Bagi Penyedar, ujar beliau perkara yang boleh dilakukan oleh JAIPk sebagai contoh perlu menyenaraikan produk-produk halal yang telah diberikan statusnya dan usaha penambahan kakitangan bagi tujuan siasatan, penguatkuasaan serta pemantauan perlu diberikan perhatian dengan segera.

"JAIPk perlu mengembalikan kepercayaan pengguna terutamanya masyarakat beragama Islam akan status permakanan halal yang telah diberikan kelulusan selama ini.

"Ianya amat perlu bagi mengembalikan kepercayaan dan keyakinan rakyat selama ini atas produk halal yang digunakan oleh mereka di luar sana," katanya. - HARAKAHDAILY 23/8/2014

No comments:

Post a Comment