Wednesday, September 17, 2014

Robot kawal Korea Selatan


SGR-1 mempunyai alat pengesan haba dan pergerakan yang boleh mengenal pasti sasaran pada jarak lebih 3.2 kilometer. - AGENSI
SEOUL 16 Sept. - Pasukan keselamatan Korea Selatan bertindak menempatkan sepasukan robot di kawasan sempadannya sebagai langkah berjaga-jaga menghadapi serangan daripada Korea Utara.
Mail Online melaporkan, robot yang dilengkapi dengan senjata automatik itu dikenali sebagai SGR-1 dan dihasilkan oleh sebuah anak syarikat Samsung iaitu Samsung Techwin.
SGR-1 mempunyai alat pengesan haba dan pergerakan yang boleh mengenal pasti sasaran pada jarak lebih 3.2 kilometer.
Robot berkenaan turut dilengkapi dengan senjata automatik sepanjang 5.5 milimeter dan pelancar bom tangan sepanjang 40 milimeter.
"Manusia mudah mengantuk dan boleh hilang tumpuan pada satu-satu masa. Namun, tidak bagi robot ini yang mempunyai sistem pengawasan automatik.
"SGR-1 juga tidak gentar berdepan dengan musuh selain merupakan satu daripada jalan untuk mengelakkan berlakunya peperangan," kata jurucakap Samsung Techwin, Huh Kwang-hak.
Robot tersebut kini ditempatkan di Zon Bebas Tentera (DMZ) sepanjang 257 kilometer di kawasan sempadan Korea Selatan-Korea Utara.
Dianggarkan sebuah robot SGR-1 bernilai AS$200,000 (RM645,826).


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140917/lu_10/Robot-kawal-Korea-Selatan#ixzz3DWPzsGsC
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment