Wednesday, November 5, 2014

Persempadanan pilihan raya mestilah sekata


ANIS NAZRI | .
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat menyeru Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mematuhi prinsip  Persempadanan Adil, Parlimen Efektif dalam merangka persempadanan semula akhir tahun ini.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusoff Rawa, berkata persempadanan semula kawasan pilihan raya perlu mengambilkira wajaran kawasan luar bandar dan juga memenuhi prinsip 'satu orang, satu undi'.

Berkata pada sidang media di parlimen, hari ini, Mujahid berkata prinsip tersebut bersesuaian dengan syor ke-20 Jawatankuasa Pilihan khas Parlimen berhubung penambahbaikan Proses Pilihan Raya.

"SPR mesti akur kepada syor parlimen ini dan menghapuskan gejala pembahagian tidak sekata (malapportionment) dan persempadanan tidak adil (gerrymandering)," kata beliau.

Manakala, di bawah prinsip parlimen efektif, SPR perlu meyakinkan rakyat bagaimanakah parlimen akan menjadi efektif dengan pertambahan kerusi dengan suara wakil rakyat menjadi terbatas di Dewan Rakyat.

Tambah beliau, jika parlimen menjadi terlalu besar, peranan dan fungsi wakil rakyat berkurangan, di samping kesukaran menuntut peruntukan bagi kawasan diwakili mereka.

Sementara itu, Mujahid yang dilantik kerajaan negeri Pulau Pinang bagi mewakili negeri itu dalam urusan persempadanan semula menegaskan pihaknya akan menasihati kerajaan negeri dalam menilai cadangan  persempadanan kerusi parlimen dan Dun berasaskan dua prinsip di atas.

Selain Mujahid, kerajaan negeri Pulau Pinang turut melantik Ahli Parlimen Tanjong, Ng Wei Aik bagi mewakili DAP dan Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin bagi pihak PKR. – HARAKAHDAILY 5/11/2014

No comments:

Post a Comment