Berjuta-juta rakyat AS keluar mengundi bagi memilih 36 senator, 36 gabenor dan 435 anggota Dewan Perwakilan dalam kempen yang dibayangi kegagalan Obama menyediakan banyak peluang pekerjaan dan keadaan ekonomi yang tidak berkembang pesat bagi membantu rakyat kelas pertengahan.
Parti Republikan dijangka tidak mempunyai masalah untuk memenangi banyak kerusi di Dewan Senat, namun tinjauan mendapati kedua-dua parti mempunyai peluang sama untuk merebut lapan hingga 10 kerusi.
Parti Republikan perlu memenangi enam kerusi untuk kembali menguasai Dewan Senat yang dianggotai 100 perwakilan buat kali pertama sejak 2006.
Bagi sesetengah negeri yang disertai lebih daripada satu calon untuk jawatan senator seperti di Louisiana dan Georgia yang memerlukan calon meraih lebih 50 peratus undian, pusingan kedua pilihan raya mungkin akan diadakan bulan depan sehingga Januari.
Kejayaan menguasai Dewan Senat membolehkan Parti Republikan memiliki undi majoriti di Dewan Perwakilan, sekali gus menyebabkan berlakunya perubahan politik drastik yang bakal menyukarkan pentadbiran Obama yang masih lagi berbaki dua tahun.
Jurucakap White House, Josh Earnest berkata, kebanyakan calon Dewan Senat dari Parti Demokrat berdepan banyak masalah di negeri yang menyaksikan Obama tewas dalam Pilihan Raya Presiden 2012. – REUTERS