Saturday, December 20, 2014

China bantah AS jual senjata kepada Taiwan


Beijing: China semalam membantah kepada Amerika Syarikat (AS) selepas Presiden Barack Obama menandatangani perundangan baru meluluskan penjualan empat kapal peluru berpandu kepada Taiwan.
Jurucakap kementerian luar Qin Gang berkata, isu berkaitan dengan Taiwan antara kepentingan utama China selain menjadi perkara paling penting dan sensitif dalam hubungannya dengan AS.
“China membantah sekeras-kerasnya penjualan senjata kepada Taiwan oleh AS. Kami menyatakan pendirian ini dengan tegas, jelas dan konsisten.
“Tindakan itu mencampuri urusan dalaman China, mencemar kedaulatan dan kepentingan keselamatan kami selain melanggar hubungan dengan Taiwan,” katanya kepada media.
Sementara itu, kementerian pertahanan Taiwan yang pada mulanya merancang membeli dua kapal berkenaan mengucapkan terima kasih kepada AS kerana meluluskan pembelian itu sejajar dengan komitmen dibuat dalam Akta Hubungan Taiwan 1979 bagi membantu memberi sokongan terhadap keselamatan negara itu.
Penjualan senjata AS kepada Taiwan sering diselar China, namun setakat ini ia tidak menjejaskan hubungan Beijing dengan Washington.
China dan Taiwan diperintah berasingan sejak 1949. Bagaimanapun, Taiwan sentiasa berjaga-jaga yang sangsi dengan perancangan sebenar China terhadapnya. - Reuters
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 20 Disember 2014 @ 5:01 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/17546#sthash.j7URMcsc.dpuf

No comments:

Post a Comment