Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa
Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa
SHAH ALAM - Sidang tergempar Parlimen perlu diadakan untuk mencari langkah penjimatan kewangan negara.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, suruhanjaya bebas juga perlu ditubuhkan bagi membuat laporan terperinci terhadap pihak yang menyalahgunakan dana negara sehingga menjadikan kerajaan sebagai cagaran.

"Keadaan kewangan negara membimbangkan seluruh rakyat melibatkan isu pengapungan harga petrol, 1Malaysia Development Berhad dan kejatuhan nilai mata wang ringgit yang menjejaskan transaksi import dan eksport negara serta tahap keberhutangan negara yang membimbangkan.

"Parti yang memerintah seharusnya bersedia untuk ambil langkah praktikal bagi membuka ruang pendemokrasian serta berhenti mengugut rakyat dengan isu perkauman dan agama sebagai menutup kelemahan mereka," katanya dalam satu kenyataan bersama dengan aktivis
GAP lain termasuk Tamrin Tun Ghaffar dan Dyana Sofya.

Beliau yang juga Pengerusi Gerakan Anti Perkauman (GAP) berkata, PR yang membawa aspirasi untuk membuat perubahan politik juga harus fokus kepada janji dalam manifesto bagi meneruskan amanah undi yang diberikan.

"Tiba masanya rakyat Malaysia dihidangkan dengan politik kesedaran hati naluri dan politik budiman untuk kita tumpukan kepada membina negara dan menyelamatkan kegawatan kewangan negara," katanya.

Menurutnya, semua pemimpin politik daripada pelbagai parti perlu berbincang cara menyelamatkan keadaan kewangan negara dan tidak mengalihkan perhatian daripada masalah sebenar yang menjejaskan kestabilan ekonomi negara