Sunday, December 21, 2014

Puteri Elsa (Frozen) 'Pekerjaan Impian' Seorang Dari Lima Budak Perempuan Britain


Diterbitkan: Sabtu, 20 Disember 2014 11:31 PM

APAKAH yang anda mahu menjadi apabila dewasa nanti merupakan satu soalan yang sering diajukan kepada kanak-kanak.
Satu tinjauan yang dibuat oleh sebuah syarikat penerbitan, Kids Educational Booksmendapati 'pekerjaan impian' seorang daripada lima kanak-kanak perempuan di Britain adalah mahu menjadi Puteri Elsa daripada filem animasi terbitan Walt Disney, Frozen.
Menerusi tinjauan itu turut mendapati majoriti kanak-kanak Britain tidak mengetahui apakah yang dilakukan oleh ibu bapa mereka dan terputus hubungan dengan 'dunia sebenar' pekerjaan.
Kaji selidik yang dibuat di seluruh Britain itu melihat seorang daripada empat kanak-kanak Britain juga keliru mengenai nilai wang dan sedikit mengetahui tentang bagaimana ia mesti diperolehi.
Pengasas Kids Educational Books, Mairi McLellan berkata: "Kita semua tahu bahawa permainan berasaskan keseronokan adalah penting dalam pembangunan kanak-kanak. Bagaimanapun kita perlu berusaha untuk mencapai keseimbangan yang sihat bagi menggalakkan minat mereka dalam pekerjaan, dan memupuk minda itu seawal yang mungkin."
Syarikat penerbitan itu membuat tinjauan ke atas 950 ibu bapa mengenai pandangan anak-anak mereka sendiri tentang pekerjaan dan persepsi golongan muda secara umum.
Sebanyak 55 peratus berkata, anak-anak mereka hanya mempunyai pengetahuan asas mengenai apakah yang dilakukan oleh ibu bapa mereka, dengan 32 peratus hanya tahu sedikit berhubung perkara itu.
Berdasarkan tinjauan berkenaan, berikut adalah 10 pekerjaan yang diimpikan oleh kanak-kanak apabila mereka dewasa nanti:
1. Doktor / jururawat.
2. Ahli bomba.
3. Pemain bola sepak / atlet.
4. Pegawai polis.
5. Puteri Elsa dari filem Frozen.
6. Guru.
7. Doktor haiwan.
8. Golongan profesional.
9. Peladang.
10. Perniagaan (termasuk tukang paip, tukang bina, juruelektrik dan lain-lain) - mirror.co.uk

No comments:

Post a Comment