Friday, April 2, 2010

Matthias Chang Mogok Lapar Dalam Penjara




KUALA LUMPUR 2 Apr - Bekas setiausaha politik kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, Matthias Chang dikatakan bertindak mogok lapar dalam Penjara Kajang kerana membantah Hakim Mahkamah Tinggi, Noor Azian Shaari yang didakwa 'menindas' peguam dan anakguam
Matthias yang di jatuhkan hukuman penjara selama sebulan atas kesalahan menghina mahkamah setelah enggan membayar denda RM20,000 memberitahu keluarga beliau melalui sistem pesanan ringkas, SMS.
Keluarga beliau mengatakan peguam itu akan terus mogok lapar sehingga hakim tersebut yang menjatuhkan hukuman ke atas beliau bersetuju untuk menghentikan 'penindasan' ke atas peguam dan anakguam.
Beliau juga mahu pihak berkenaan menyemak semula peruntukan undang-undang menghina mahkamah di bawah Perintah 52 1(A) Peraturan Mahkamah Tinggi 1980.
Matthias didakwa menghina mahkamah selepas gagal memohon maaf kepada mahkamah selepas berbalah dengan hakim dan seorang peguam semasa soal balas dalam kes saman fitnahnya terhadap American Express (Malaysia) Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment