Sunday, May 9, 2010

Melayu berasal dari Nabi Adam


Melayu perlu kenal asal usul: Rais
Oleh Hazirah Che Sab
zeehan@bharian.com.my
2010/05/09

RAIS (dua dari kiri) melihat keranda bersadur emas yang diguna pakai oleh golongan hartawan 
di Pameran Keranda di Muzium Negara, semalam.
RAIS (dua dari kiri) melihat keranda bersadur emas yang diguna pakai oleh golongan hartawan di Pameran Keranda di Muzium Negara, semalam.
Elak pertikaian institusi diraja, istana 

KUALA LUMPUR: Orang Melayu perlu menyedari asal usul mereka dan sentiasa merujuk kepada Perlembagaan negara bagi mengelak tercetusnya pertikaian terhadap institusi diraja dan istana.
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, sebaliknya, apa yang berlaku sekarang, orang Melayu sudah lupa asal usul mereka.
“Pokoknya orang Melayu sudah lupa asal usul dan dahan bergantungnya. Orang Melayu sendiri harus sedar, penjelmaan sejarah harus kita pegang dengan kukuh,” katanya pada sidang media selepas majlis penyampaian sijil penghargaan kepada agensi yang terbabit dalam Pameran Keranda: Tradisi dan Misteri di sini, semalam. 

Hadir sama, Ketua Pengarah Muzium Negara, Datuk Ibrahim Ismail. 

Beliau mengulas perkembangan semasa, termasuk tindakan segelintir rakyat yang semakin berani mempertikaikan titah Sultan dan Raja serta konflik dalam sistem beraja itu sendiri, seperti yang berlaku di Kelantan. 

Rais turut menegaskan, pihak istana bukanlah tidak boleh ditegur tetapi biarlah teguran itu dibuat secara berhemah. Malah, katanya, penguatkuasa undang-undang juga perlu mengambil tindakan segera terhadap pihak-pihak yang cuba mencabul dan mencaci institusi Raja-Raja. 
“Selama ini bukan tiada tindakan diambil jika institusi Raja, tetapi jarang tindakan segera diambil. Selalunya kes istana ini memerlukan dua penyelesaian iaitu di peringkat Persekutuan dan Negeri. Contohnya, seperti di Kelantan, kerajaan persekutuan tidak boleh campur tangan kerana ia ada undang-undang negeri. 

“Yang timbul sekarang adalah bagaimana kita dapat menjamin supaya Perkara 181, 153, 152 dan lain-lain (dalam Perlembagaan) yang berkaitan dengan kuasa Diraja termasuk Perkara 38 dan 43 di mana Yang di-Pertuan Agong mempunyai kedudukan tertinggi dalam sistem beraja di negara ini,” katanya. 

“"Harus ditetapkan penguatkuasaan undang-undang itu kalau dicabul saja institusi itu menerusi hasutan maka tindakan harus lekas diambil, ini pun satu hal yang seharusnya ditegur dan dijalankan tindakannya,” katanya. 

Rais berkata, imej istana juga mesti kental dan boleh dicontohi bagi mengelak rakyat kecewa dengan cara pentadbiran dalam institusi itu. 

Selain itu, Rais berkata, kerajaan akan memberi ganjaran sewajarnya termasuk pemotongan cukai kepada individu atau tokoh yang menyerahkan artifak atau dokumen penting dan bersejarah milik mereka kepada muzium bagi membolehkannya dikongsi bersama rakyat negara ini. 

“Nilai sebenar artifak atau dokumen yang diserahkan itu akan ditentukan oleh badan bebas dan ganjaran diberi menurut nilai yang ditetapkan. Muzium adalah milik orang awam dan sewajarnya artifak dan dokumen penting dipamerkan di sini untuk dikongsi bersama. Saya mengalu-alukan sesiapa yang mempunyai dokumen bersejarah untuk menyerahkannya kepada pihak muzium,” katanya. 

Beliau mengulas tindakan dua anak bekas Menteri Kewangan pertama, Tun H S Lee, yang menyerahkan dokumen penting milik pengasas MCA itu kepada Institut Kajian Asia Tenggara (ISEAS) di Singapura. 

Rais berkata, kerajaan tidak menentang tindakan itu walaupun mengaku agak kecewa kerana kehilangan dokumen penting yang mempunyai nilai sejarah tinggi. 

“Memang sedih mengenangkan dokumen yang begitu berharga terlepas daripada tangan kita tetapi mungkin disebabkan tiada institusi dalam negara yang mendekati mereka untuk mendapatkan bahan berharga berkenaan,” katanya. 

Terdahulu, Rais memuji kejayaan pameran keranda berkenaan yang setakat ini sudah menarik kunjungan 50,600 pelawat sejak dibuka 1 April lalu dan angka itu dijangka meningkat menjelang tarikh akhir pameran berkenaan pada 20 Jun ini iaitu hari terakhir cuti persekolahan. 

Rais berkata, kementeriannya juga akan menerbitkan sebuah buka mengenai keranda yang menjadi sebahagian daripada kehidupan masyarakat negara ini.

No comments:

Post a Comment