Wednesday, August 11, 2010

Hizbullah tuduh Israel bunuh Hariri

Cetak Artikel
BEIRUT: Hizbullah menuduh Israel mungkin terbabit dalam pembunuhan Rafiq Hariri pada 2005 berikutan pesawat pengintip tentera negara Yahudi itu dibuktikan merakam tapak serangan ke atas perdana menteri Lubnan berkenaan, sebelum pembunuhannya.

Hizbullah berjaya memintas rakaman yang dibuat pesawat itu dan ia jelas satu persediaan sebelum pelancaran sesuatu operasi, kata kumpulan Lubnan itu, Hassan
Nasrallah dalam satu sidang media diadakan menerusi siaran video. Beberapa klip, setiap satunya beberapa minit tanpa tarikh, menunjukkan pemandangan udara pantai di luar barat Beirut yang majoritinya penduduk Sunnah beberapa hari sebelum pembunuhan Hariri, katanya.

Nasrallah, yang menuduh Israel bertanggungjawab dalam pengeboman 15 Februari 2005 yang mengorbankan Hariri dan 22 yang lain, berkata rakaman itu dipintas daripada pesawat pengintip Israel MK.

Dakwaan kamera Israel mengawasi seluruh daerah popular Hamra, kediaman Hariri di barat Beirut dan parlimen, perhentian terakhirnya sebelum pembunuhan akibat letupan bom menghadap laut.

Rakaman dipintas itu yang disiarkan stesen televisyen milik Hizbullah, Al-Manar menunjukkan rakaman dibuat dekat lebuh raya utama dan terowong menghubungkan Beirut ke Jounieh, sebuah bandar Kristian di utara ibu kota itu.
Nasrallah, yang mana partinya rapat dengan Iran dan Syria, bulan lalu mendedahkan beliau menyedari tribunal disokong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menyiasat pembunuhan Hariri kemungkinan mendakwa anggota Hizbullah di atas pembunuhan itu dan menyelar mahkamah sebagai berat sebelah dan sebahagian komplot Israel.

Nasrallah berkata semalam beliau kurang yakin dengan siasatan PBB itu tetapi berkata akan memberi kerjasama dengan kerajaan dan Kabinet Lubnan yang mempunyai dua menteri dari Hizbullah.

Pembunuhan Hariri mencetuskan kemarahan antarabangsa dan menjurus kepada pengunduran tentera Syria dari Lubnan pada April 2005 selepas menduduki Lubnan hampir tiga dekad lamanya.

Pembunuhan Hariri dipersalahkan meluas ke atas Syria walaupun Damsyik secara konsisten menafikan pembabitannya. AFP

No comments:

Post a Comment