Wednesday, August 11, 2010

Rayu cepat pembedahan anak

Rayu cepat pembedahan anak
MUAR: Seorang ibu merayu Hospital Sultanah Aminah (HSA), Johor Bahru mempercepatkan prosedur pembedahan usus anaknya yang berada di luar abdomen kerana tidak sanggup melihat penderitaan kanak-kanak berusia empat tahun itu.

KASIH IBU...Mardiana memakai bengkung kepada Khalid.
KASIH IBU...Mardiana memakai bengkung kepada Khalid.

Mardiana Abu Bakar, 40, berkata, usus anaknya, Muhammad Khalid Kamarullzaman makin membesar, sedangkan doktor merawatnya pernah menyatakan bahawa pembedahan dilakukan ketika kanak-kanak itu berusia setahun.

“Tetapi pembedahan itu ditangguhkan ketika usianya tiga tahun dan sekali lagi gagal dilakukan ketika dia berusia empat tahun.

“Saya memohon supaya pembedahan Muhammad dipercepatkan kerana saya tidak sampai hati melihat penderitaannya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Bukit Kepong, semalam.

Menurutnya, sejak Muhammad masih bayi sehinggalah bersekolah tahun depan, doktor tidak memberi kepastian bila pembedahan dilakukan.

“Anak saya pasti malu hendak bersekolah tahun depan memandangkan ususnya ketara di luar tubuh dan keadaan itu bakal menjadi perhatian atau bahan ejekan.
Menurut Mardiana, ketika Muhammad bayi, saiz ususnya sebesar telur goreng dan kini membesar sehingga lima kali ganda menyebabkan pergerakannya terbatas.

“Tarikh akhir pemeriksaan rawatan susulan dilakukan pada Disember lalu di HSA dan kedua-dua pihak, HSA serta Hospital Kuala Lumpur (HKL) masih tidak memberi kata putus,” katanya.

No comments:

Post a Comment