Thursday, September 30, 2010

Sumbangan RM100 bukan wang haram: Boon Poh



GEORGETOWN - Jangan khuatir dengan wang RM100 yang diberikan oleh Kerajaan Negeri kepada warga emas, khususnya yang beragama Islam. 

Exco Alam Sekitar, Kesihatan, Kebajikan dan Masyarakat Penyayang negeri, Phee Boon Poh berkata RM100 bukan ‘wang haram’ seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak. 

“Ia adalah ‘hadiah’ Kerajaan Negeri kepada sumbangan dan pengorbanan warga emas di Pulau Pinang selama ini. Saya kesal dengan dakwaan UMNO yang memfitnah Kerajaan Negeri dengan taktik ‘politik murahan’,” katanya. 

Menurutnya, Kerajaan Negeri juga tidak mempunyai sebarang masalah kewangan. 

“Peruntukan RM20 juta disediakan untuk program ini. Kita masih mempunyai baki yang mencukupi untuk membuat pembayaran peringkat seterusnya. 

“Oleh itu, saya minta UMNO jangan cuba kelirukan rakyat dengan tuduhan yang tidak benar. Ini hanya menggambarkan sikap mereka yang berkepentingan dalam usaha menjatuhkan Kerajaan Negeri,” katanya. 

Boon Poh juga berkata Kerajaan Negeri menyasarkan 10,000 lagi warga emas berusia 60 tahun ke atas berdaftar dengan Kerajaan Negeri sebelum Khamis ini (30 September) untuk fasa kedua ‘Program Warga Emas’. 

“Penyaluran wang ehsan RM100 adalah hadiah simbolik Kerajaan Negeri kepada semua warga emas atas sumbangan dan usaha mereka yang membolehkan Pulau Pinang mengecapi kejayaan baik dari segi sosio-ekonomi mahupun dalam aspek perpaduan’,” katanya.

No comments:

Post a Comment