Saturday, October 16, 2010

Belum 14 hari air kena potong

sumber
KUALA LUMPUR: “Jangan aniaya kami begini. Disebabkan sikap segelintir penduduk tidak membayar bil air, kami yang terpaksa menanggung susah,” kata G Selvakumar, 28, mengenai masalah penduduk yang mengalami gangguan bekalan air akibat dipotong Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).


ANGKAT...penduduk mengambil air yang dihantar DBKL.
ANGKAT...penduduk mengambil air yang dihantar DBKL.

Hampir 5,000 penduduk Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kondo Rakyat Desa Pantai, Pantai Dalam, dekat sini, terpaksa menggunakan air disediakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sejak Rabu lalu berikutan bekalan air mereka dipotong.
“Saya faham mungkin tindakan Syabas kerana bil yang terlalu banyak tertunggak, tetapi jika diikutkan mereka tidak boleh memotong sewenang-wenang sedangkan notis 14 hari belum tamat tempoh.

“Saya mengadukan hal ini kepada Biro Pengaduan Awam dan selepas siasatan mereka dapati tiada pihak Badan Pengurusan Bersama (JMB) menghubungi Syabas untuk menyelesaikan perkara ini,” katanya.

Akibat daripada masalah itu, hampir semua penduduk tidak dapat melakukan kerja rutin, malah ada yang terpaksa mengambil cuti kecemasan serta ada elajar yang terpaksa mandi di sekolah.

Sementara itu, Pengurus JMB Kondo Rakyat, Yusri Ahmad, berkata dia terkejut dengan pemotongan terbabit kerana sebelum ini pihaknya menerima surat amaran bertarikh 6 Oktober lalu dengan memberi tempoh 14 hari daripada tarikh terbabit jika tidak mahu air dipotong.

“Saya hairan apabila ramai penduduk mengadu pada pagi 13 Oktober lalu rumah masing-masing tiada air dan berikutan itu saya terpaksa mengeluarkan notis Syabas kepada JMB bagi memaklumkan kepada mereka keadaan sebenar.

“Mengenai kenyataan Biro Pengaduan Awam mendakwa saya tidak menghubungi Syabas, apa yang berlaku saya cuba meneliti segala bil serta surat yang dikeluarkan dan sudah menghubungi Syabas bagi menyelesaikan perkara ini,” katanya.

Menurutnya lagi, petang kelmarin wakil Syabas datang mengadakan beberapa perbincangan bagi menangani masalah berkaitan serta air sudah dipasang.

No comments:

Post a Comment