Tuesday, May 24, 2011

Panggilan SOS Selamatkan Kelasi Daripada ‘Kapal Neraka’


PORT KLANG: Lima belas kelasi kapal terkandas dalam sebuah kapal kontena dan hidup dalam keadaan yang amat dahsyat sejak lebih setahun yang lalu meminta bantuan supaya ada pihak membebaskan mereka daripada tinggal atas ‘kapal neraka.
13 rakyat Bangladesh, dua warga Indonesia hidup dengan hanya memakan beras, sayuran dan kacang dal turut diarahkan tidur di atas dek terbuka kapal tersebut sejak ia berlabuh di pelabuhan Northport sejak 4 Mei tahun lalu.
Keadaan yang menyedihkan di atas kapal MV Banga Biraj menyebabkan salah seorang anak kapal cuba membunuh diri sementara seorang lagi mendakwa isterinya di Dhaka telah mengancam untuk meninggalkannya.
Anak kapal yang terdesak itu terpaksa meminta bantuan daripada kerajaan Malaysia kerana mereka sangat keletihan dan sudah tidak mampu menanggung kesengsaraan mental yang dahsyat atas apa yang berlaku ke atas mereka.
Lebih memburukkan keadaan adalah apabila, semua anak kapal tidak menerima gaji sejak lapan bulan yang lalu.
Kapal mereka terlibat dalam satu pertikaian undang-undang yang tidak menemui jalan perdamaian selepas terlibat dengan satu kemalangan di Northport.
mStar Online : Panggilan SOS Selamatkan Kelasi Daripada ‘Kapal Neraka’

No comments:

Post a Comment