Wednesday, June 29, 2011

Filipina, Singapura bebas dipantau seludup manusia

WASHINGTON: Amerika Syarikat semalam mengeluarkan Filipina dan Singapura dari senarai pemantauan penyeludupan manusia, tetapi mengekalkan Brunei, Malaysia, Thailand dan Vietnam.

Laporan tahunan Jabatan Negara mengenai Pemerdagangan Manusia meletakkan Filipina, Singapura dan Laos dalam kategori Tier 2, bermakna negara itu tidak memenuhi standard terhadap pemerdagangan manusia tetapi sedang berusaha melakukannya.
Indonesia dan Kemboja juga berada dalam Tier 2, tetapi Brunei, Malaysia, Thailand dan Vietnam masih dalam senarai pemantau. Negara Asia dalam Tier 1 adalah Korea Selatan dan Taiwan.
Setiausaha Negara Hillary Clinton yang mendedahkan laporan berkata seramai 27 juta lelaki, wanita dan kanak-kanak terbabit dalam pemerdagangan di seluruh dunia bagi eksploitasi seks atau buruh paksa.

“Malangnya disebabkan kemudahan pengangkutan dan komunikasi global yang boleh memasuki perkampungan dengan janji dan gambaran kehidupan yang lebih baik, kita kini melihat lebih banyak manusia dieksploit berbanding sebelum ini,” kata Clinton.

Singapura tahun lalu dikritik kerana diletakkan dalam senarai pemantauan dan menggesa Amerika Syarikat memeriksa rekod sendiri termasuk layanan kepada berjuta penduduk haramnya. – AFP
Berita Harian Online | Filipina, Singapura bebas dipantau seludup manusia

No comments:

Post a Comment