Thursday, June 30, 2011

Pakai baju' 1Malaysia ' halal pakai baju ' Bersih ' haram

Haram pakai baju-T BERSIH
Oleh Magendran Rajagopal
magendran@bharian.com.my
2011/06/30

Pemakaian dianggap ada kaitan dengan perhimpunan haram

PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) menjelaskan mereka yang memakai baju-T tertera perkataan BERSIH ditahan kerana ada kaitan dengan perancangan mengadakan perhimpunan haram pada 9 Julai ini yang tidak mendapat permit polis.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata ia selaras tanggungjawab polis untuk menjaga ketenteraman awam dan tidak memilih bulu sama ada penyokong kerajaan atau pembangkang.
“Baju-T BERSIH ini ada kaitan dengan perhimpunan haram yang dirancang pada 9 Julai. Maka apa yang mereka pakai adalah haram. Tangkapan dilakukan bukan kerana baju yang dipakai tetapi kerana kesan akibat mereka memakainya,” katanya di sini semalam.

Tindakan polis menahan mereka yang menjual, membeli atau memakai baju-T berwarna kuning yang tertera perkataan BERSIH sejak minggu lalu, dipertikaikan pihak tertentu yang mendakwa tiada jenayah dilakukan dengan hanya memakainya.

Hishammuddin juga menafikan tindakan polis terhadap mereka yang menyokong perhimpunan haram 9 Julai ini bagi menuntut pembaharuan sistem pilihan raya bermotifkan politik.

“Bermotifkan politik ikut perspektif siapa. Saya boleh mengatakan perkara yang sama (bermotifkan politik) kepada mereka,” katanya.
Beliau turut menegaskan bahawa sesiapa saja yang melanggar undang-undang tidak terkecuali daripada tindakan, termasuk ahli Pemuda UMNO yang didakwa mengepung dan mengancam mahu membakar ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Isnin lalu.

“Saya memberitahu polis supaya melayan mereka (Pemuda UMNO ) macam BERSIH. Tiada sesiapa pun bebas atau mengatasi undang-undang,” katanya.
Berita Harian Online | Haram pakai baju-T BERSIH

No comments:

Post a Comment