Wednesday, July 27, 2011

Kes pembunuhan Sosilawati Lawiya: Kayu kriket, kesan darah ditemui

Tertuduh beritahu abu mayat mangsa dibuang dalam Sungai Panchau: Saksi

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi semalam diberitahu, kayu kriket, sampel tanah berbau petrol dan tong berisi cecair letupan antara barang yang ditemui di ladang di Lot 2001, Kampung Layang, Tanjung Layang, Tanjung Sepat, pada 12 September 2010.

Pegawai Soal Siasat Bukit Aman, Cif Inspektor N Govindan, 45, berkata, beliau bersama Pegawai Penyiasat, Asisten Superintendan Ishak, pegawai forensik dan anggota polis serta tertuduh ketiga, R Matan, tertuduh keempat, R Khatavarayan dan saksi pendakwaan ke-29, U Suresh ke ladang berkenaan pada hari berkenaan.

Katanya, sebelum itu pada jam 8.10 pagi, beliau ada menemubual Khatavayaran untuk mendapatkan maklumat lanjut sebelum mereka ke ladang itu dengan berpandukan ketiga-tiga lelaki berkenaan.
“Hasil pemeriksaan, kami menemui penyodok tanah, serpihan tulang, sembilan kesan darah, enam kesan timbul cap jari, tujuh keratan potongan dawai, dua puntung rokok, satu kayu kriket, sampel tanah berbau petrol, satu tong berisi cecair letupan serta sarung dan potongan kusyen yang ada kesan darah,” katanya.

Beliau memberi keterangan pada perbicaraan kes bunuh jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain di depan Hakim Datuk Akhtar Tahir.

Menjawab soalan pemeriksaan utama Timbalan Pendakwa Raya (TPR) Saiful Edris Zainuddin, Govindan berkata, selepas penemuan itu beliau menemubual Khatavayaran dan dengan berpandukan maklumat Khatavarayan serta tertuduh kedua, T Thilaiyagan, pasukannya pergi ke Sungai Panchau, berdekatan dengan paip besar.

Katanya, hasil pencarian pegawai forensik dan penyelam, mereka menemui pisau berhulukan besi berukuran 33 sentimeter, serpihan tulang dipercayai tulang manusia, lapan gelung dawai, tiga serpihan dawai, beberapa keping logam, beberapa anak kunci serta satu karung plastik bertulis ‘Tapioca Starch Super High Grade 50 kg’.
Beliau berkata, gelung dawai itu mempunyai kesan karat dan terbakar, manakala serpihan logam ada kesan karat.

Katanya, pada petang sama, Thilaiyagan dan Khatavayaran juga membawa polis ke kawasan kunci air di Pasar Besar Banting dan pemeriksaan di kawasan itu menemukan dua telefon bimbit BlackBerry Bold.

Selain itu, katanya, Suresh turut membawa mereka ke sebuah longkang di USJ1, Subang Jaya dan anggota penyelam menemui kunci kereta BMW.

Menjawab soalan Saiful, Govindan berkata, Khatavayaran memberitahunya pada jam 3 petang, 12 September 2010 bahawa abu mayat dibuang di Sungai Panchau dan dia (tertuduh) boleh menunjukkan tempat itu.

Saiful: Bagi penemuan telefon bimbit Blackberry putih dan hitam?

Govindan: Tertuduh keempat cakap: “Saya buang berhampiran Pasar Banting telefon bimbit mangsa, kunci air Pasar Besar Banting.” Sampai di situ, tertuduh sekali lagi cakap: “Di sini telefon dibuang, kunci air.”

Saiful: Pada jam 3 petang, 13 September 2010, kamu beritahu mengenai penemuan jam tangan oleh tertuduh keempat?

Govindan: Tertuduh cakap: “Kami buang tiga jam tangan mangsa berhampiran Kampung Endah, kami boleh tunjuk.” Setibanya di situ, dia cakap: “Di sini kami buang jam tangan.”

Saiful: Mengenai sisa bakaran kayu, pada jam 3 petang, apa yang diberitahu tertuduh kedua?

Govindan: “Kami buang kayu digunakan untuk bakar mangsa di kelapa sawit Sungai Arak.” Sampai di situ, tertuduh cakap: “Kayu ini digunakan bakar mereka.”

Saiful: Pada jam 5 petang, 14 September 2010, apa pernyataan mengenai penemuan zink dan siapa beritahu kamu?

Govindan: Thilaiyagan. Dia cakap: “Saya dan Suresh alas enam zink untuk bakar mereka, dibuang (zink) di satu sungai di ladang sawit. Saya boleh tunjuk tempat itu. “Ketika sampai di situ, Thilaiyagan dan Suresh turun dari van sambil tunjuk ke arah sungai dan cakap: “Di sini kami buang enam zink itu.”

Perbicaraan bersambung hari ini.
Berita Harian Online | Kes pembunuhan Sosilawati Lawiya: Kayu kriket, kesan darah ditemui: "2011/07/27"

No comments:

Post a Comment