Thursday, August 4, 2011

11 tahun hanya makan biskut



KUALA KETIL - Seorang remaja di Kampung Kuala Merah, Mohd Khusairi Nor Mohd Saidin, 13, boleh dikategorikan sebagai ‘mat salleh’ kerana tidak memakan nasi sejak umurnya 2 tahun sehingga ke hari ini.

Anak kepada pasangan Nor Mohd Saidin Dollah dan Sarina Saperi itu hanya menjadikan biskut sebagai makanan rujinya.

Nor Mohd Saidin berkata, perubahan anaknya itu mula dikesan ketika umur Mohd Khusairi 2 tahun kerana meluahkan nasi yang disuapkan.

“Nasi bukan banyak mana pun, tapi dia tetap tak boleh terima. Saya pernah bawa dia jumpa pengamal perubatan tradisional. Tapi, tiada perubahan yang berlaku.

“Tapi saya tak kisah sangat. Sebab anak saya jarang sakit berikutan hanya makan biskut dan lauk pauk sahaja,” katanya.

Menurutnya, anaknya itu hanya makan biskut yang berwarna coklat, selain warna berkenaan, remaja terbabit tidak makan.

“Biskut pula bukan biskut murah. Biskut yang berjenama. Saya dah kira. Saya memerlukan RM40 sehari untuk perbelanjaan biskutnya sahaja.

“Selain itu, anak saya ini memang suka makan ayam. Kalau lalu dihadapan restoran ayam segera, saya akan pastikan saya ada duit kerana anak saya mesti akan minta ayam segera,” katanya.

Menurutnya, mungkin kanak-kanak lain akan buka periuk nasi dahulu selepas pulang dari sekolah tapi tidak untuk anaknya.

“Pertama sekali selepas anak saya pulang dari sekolah, dia akan bukan periuk lauk dulu. Memang itulah tabiatnya.

“Kadangkala, ada juga rakan-rakanya yang bergurau dengan mengatakan, kalau kenduri habislah mereka (rakan-rakan) kerana anak saya akan pilih lauk dulu berbanding nasi,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, dia pernah cuba untuk mengenakan anaknya itu dengan meletakkan sebutir nasi dalam masakan ikan.

“Saya ingat dia tak tak rasa, tetapi sebaliknya yang berlaku. Selepas makan dia terus luah lauk itu.

“Yang paling pelik, anak saya tak akan lalu di kawasan yang ada nasi. Maknanya, kalu ada beberapa nasi yang tumpah di dalam rumah, dia akan cuba untuk mengelak dari kawasan berdekatan nasi itu,” katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Saidin berkata, walaupun anaknya tidak makan nasi, kesihatan anaknya begitu baik berbanding adik beradik yang lain.SH

No comments:

Post a Comment