Thursday, August 4, 2011

Sarbani tak dibunuh atau bunuh diri, diklasifikasikan mati mengejut



KUALA LUMPUR - Mahkamah hari ini diberitahu bahawa kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbaini Mohamed, tiada unsur dibunuh atau membunuh diri sebaliknya diklasifikasikan sebagai mati mengejut.
ASP Zuhairi Mohamed, pegawai penyiasat kes Ahmad Sarbaini berkata, beliau percaya punca kematian Ahmad Sarbaini disebabkan beliau terjatuh dari tempat tinggi. 
Katanya, kesimpulan itu dibuat berdasarkan keterangan 57 saksi, termasuk pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, kastam, pakar patologi, pegawai forensik, ahli kimia, anggota polis, anggota keluarga dan rakan allahyarham.
Zuhairi, 46, yang bertugas di Bahagian Siasatan Perundangan dari Ibu pejabat Polis Daerah Cheras menyatakan demikian pada pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd Abbas.

Zuhairi berkata sampel cat yang ditemui pada seluar mangsa juga berpadanan dengan dinding tingkap di bilik pantri, aras tiga bangunan SPRM Wilayah Persekutuan, yang dipercayai mangsa terjatuh. 
"Ada sebab dan akibat kenapa mangsa (Ahmad Sarbaini) keluar dari tingkap bilik pantri berkenaan, tetapi sehingga ke hari ini saya tidak mendapat jawapan dan tiada keterangan daripada mana-mana saksi yang nampak mangsa berbuat demikian," katanya. -BernamaSH

No comments:

Post a Comment