Thursday, August 4, 2011

Nik Aziz, Azizan sakit jantung

Jalani rawatan pantau kesihatan

KUALA LUMPUR: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak masing-masing menghidap komplikasi jantung tersumbat dan dijangka menjalani pembedahan dalam tempoh terdekat.
Mursyidul Am PAS itu mengesahkan tiga saluran darah ke jantungnya tersumbat dan sedang menjalani rawatan tiga bulan sekali di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian.
Sambil menafikan beliau menghidap barah seperti didakwa sebuah laman blog yang menyatakan tahap kesihatan pemimpin berusia 80 tahun itu kini semakin serius, Nik Aziz berkata, pemeriksaan terbaru doktor juga menunjukkan tahap kolesterolnya semakin menurun.

“Saya tak ada apa... tak betul (dakwaan menghidap barah). Saya cuma ada tiga saluran tersumbat dan pergi (ke HUSM) baru-baru ini (untuk) rawatan tiga bulan sekali,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Kota Darulnaim, Kota Bharu, semalam.

Laporan dalam blog itu mendakwa Nik Aziz menghidap kanser dan keadaannya semakin serius serta disahkan sekumpulan pakar yang merawat Nik Aziz ketika dimasukkan di wad HUSM, baru-baru ini.

Dalam pada itu, Azizan dijangka menjalani prosedur ‘angioplasty’ bagi membuka saluran jantungnya yang tersumbat, bulan depan.
Beliau yang kini dirawat di Unit Rawatan Jantung (CCU) Institut Jantung Negara (IJN) kerana masalah jantungnya, dijangka perlu berehat kira-kira sebulan sebelum dapat kembali bertugas.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan negeri, Dr Ismail Salleh, berkata Menteri Besar yang pernah menjalani pembedahan pintasan jantung pada tahun 2006 dijangka akan dibenarkan keluar dari IJN selewat-lewatnya minggu depan.

Dr Ismail mengesahkan Azizan dijadualkan menjalani sama ada pembedahan jantung atau prosedur ‘angioplasty’ bulan depan.

“Beliau tidak mengalami masalah jantung yang serius. Bagaimanapun, doktor menasihatkannya supaya berehat sehingga rawatan susulan yang lain dalam jangkamasa kira-kira sebulan,” katanya.bharian

No comments:

Post a Comment